wie is aansprakelijk voor een afgebroken brilpoot?

Hallo,

mijn brilpootje is afgebroken bij het uittrekken van m'n tshirt. Nu ben ik naar de opticien gegaan en de kosten hiervan zijn 39 euro omdat er een heel nieuw montuur nodig is. Het afgebroken schoefje eruit drukken en er een nieuwe indoen blijkt niet te kunnen???

nu is het ook nog dat de bril minder dan 6 maanden oud is.

zij stellen mij aansprakelijk voor de kosten maar naar mijn mening moet het uittrekken van een tshirt wat je dagelijks doet wel moeten kunnen met een bril op???

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
7K
ronron1212
6 jaar geleden
Jij moet gewoon opletten en voorzichtig zijn met je bril. Een bril kan heel kwetsbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga ook elke dag zitten, maar als daar een bril tussen komt is de kans groot dat ie het niet overleeft.
Castle
6 jaar geleden
Normaal doe je eerst je bril af voordat je een T-shirt uittrekt. Daarna plaats je de bril weer. Ik draag alleen een bril als de zon schijnt en doe dit dan ook. Je bent dus zelf verantwoordelijk hiervoor.
Erna55
6 jaar geleden
Omdat je iets dagelijks doet, vind je dat het moet kunnen met een bril op. Maar wanneer je dagelijks je bril ophoudt bij het uittrekken van een t- shirt dan worden dagelijks de pootjes verbogen.
Inekez1
6 jaar geleden
Het is maar net afhankelijk van het model en formaat brilmontuur en van het model en formaat kleding of dat samen kan. Een wijd t-shirt met grote opening voor het hoofd kan eenvoudig over een bril heen. Een strakker model t-shirt kan ook, maar moet je dan wel zelf met je handen zorgvuldig om de bril heen begeleiden.

Antwoorden (3)

In dit geval is het je eigen schuld. Ik vind €39,- schappelijk voor een nieuw montuur incl. overzetten van de glazen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je shirt uittrekken met je bril op moet ook best kunnen, maar als je tijdens het uittrekken per ongeluk je shirt loslaat, of je hebt het niet goed vast, dan is dat toch een geval van jammer dan. Eigen schuld dikke bult, zoals mijn kinderen dat vroeger zeiden.
jc54
6 jaar geleden
Wanneer iemand anders bijvoorbeeld per ongeluk tegen je aan loopt, is die ander aansprakelijk te stellen voor geleden schade. In jouw geval kun je echter niemand aansprakelijk stellen voor de schade aan je bril, want er was geen andere partij bij betrokken. Er is ook geen sprake van een ondeugdelijk product dat bij normaal gebruik kapot gaat binnen de garantie: een bril is nu eenmaal kwetsbaar en bij het aan- of uittrekken van kleding over de bril heen komen er toch trekkrachten op de bril te staan waar zo'n bril niet op gemaakt is. De verkoper (opticien) hoeft dus ook niets te vergoeden.

Dan blijft over: jijzelf als gebruiker. Een heel enkele keer kunnen gebruiksvoorwerpen die kapot gaan of die je laat vallen geclaimd kunnen worden bij de inboedelverzekering (NIET de aansprakelijkheidsverzekering, want zoals gezegd is daar hier geen sprake van; je particuliere aansprakelijkheidsverzekering dekt schade die jij veroorzaakt bij ánderen en geen eigen schade). Zo'n inboedelverzekering heeft meestal wel schade aan een bril deels uitgesloten en je hebt best kans dat de verzekeraar zal vinden dat het aan- of uittrekken van kleding over het hoofd met de bril nog op je neus valt onder onzorgvuldig gebruik en de ontstane schade niet ziet als een volledig onvoorziene gebeurtenis. Ik moet zeggen dat ik zelf altijd mijn bril afzet voordat ik kleding over mijn hoofd aan- of uittrek, en dat ik voor zover ik daar op let andere brildragers in mijn omgeving hetzelfde zie doen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je deze schade niet kunt proberen te claimen bij je inboedelverzekering, wanneer je die hebt. De verzekeraar zal dan de situatie beoordelen. Wanneer het in huis is gebeurd, is er een kans(je?) dat de verzekering toch zal vergoeden.

Tenslotte zijn er speciale brilverzekeringen, vaak uitgevoerd door de optiekketen zelf. Wanneer je zo'n verzekering hebt, is waarschijnlijk dit soort schade gedekt. Tenzij ook zij dit zien als onzorgvuldig gebruik. Ook dat zal verschillen per verzekeraar.