Wat is het verschil tussen laster en smaad?

In mijn ogen komen zowel laster als smaad neer op kwaadsprekerij.

Is er een verschil tussen laster en smaad? Zo ja, welk?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Wetgeving
10.6K
Erna55
7 jaar geleden
Bij smaat wordt er iets openbaar gemaakt met het doel iemand te beschadigen. Het feit is wel gebeurd.
Bij laster wordt er leugens verspreid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik voel me als geroepen, maar het antwoord is er al.
Erna55
7 jaar geleden
Dat klopt. Ik wilde de definitie van smaad nog benoemen .
Thecis
7 jaar geleden
Dit is er eentje voor @JoanDArc ;-)
Die zal dat vast weten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, inderdaad, en iedereen ziet het cruciale woord bij smaad en laster over het hoofd. Als de OvJ het begrip "moedwillig" niet vermeldt kan hij gelijk zijn loopschoenen aantrekken.

Antwoorden (2)

Het verschil tussen smaad en laster is dat het bij laster altijd gaat om beweerde feiten die niet waar zijn.

https://www.ls-advocatenstrafrecht.nl/smaad-laster-belediging
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, De definities staan prima op deze site, maar dat lijkt mij logisch ::))
Je ziet in jouw antwoord het voornaamste over het hoofd. Zoals het er nu staat gaan een OvJ en een advocaat er de mist mee is.
Zet bij jouw antwoord het begrip "moedwillig", want dat moet bewezen worden.
erotisi
7 jaar geleden
Als ik de vraag goed begrijp gaat het om het verschil. Zoals bij de bron staat is voor beide moedwilligheid vereist dat is dus geen verschil maar een overeenkomst. Dat moedwilligheid bewezen moet worden in de rechtszaal is inderdaad wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moedwillig is niet "wel" belangrijk, het is het enige belangrijke, zonder deze definitie is het antwoord fout.
Van smaad en laster kan alleen sprake zijn als het moedwillig gebeurt.

Smaad is het MOEDWILLIG zwartmaken van een ander.
Laster is het MOEDWILLIG iemand beschuldigen van een onwaar feit.

Het verschil tussen smaad en laster is dus dat het bij laster altijd gaat om beweerde feiten die niet waar zijn.
Als moedwillig niet bewezen kan worden is van smaad of laster geen sprake.

Dat is het essentiële verschil met beledigen. Een belediging kan een negatieve uitlating zijn. Daar zijn geen wettelijke vereisten voor.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog een verschil tussen smaad en laster is het feit dat smaad, net als bij smaadschrift, niet strafbaar is wanneer de pleger heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging en wanneer hij te goeder trouw had kunnen aannemen dat het feit waar was en het feit in het algemeen belang te laste werd gelegd.
Dit kan bij laster nimmer het geval zijn, omdat laster per definitie moedwillig onwaarheid vertellen is.

Toegevoegd na 21 minuten:
nog een verschil tussen smaad/smaadschrift en laster is dat bij laster bewezen worden dat de verdachte ook wist dat de uitlatingen in strijd met de waarheid zijn.
http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/204-laster-straffen-strafrecht-advocaat