Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer je je pas geboren baby aangeeft bij de gemeente, zijn er dan ook namen hoe je de baby niet mag noemen?

Toegevoegd na 18 minuten:
Toegevoegd: En hoe zit het met karakters die in het nederlands niet bestaan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
641

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn gewoon wettelijke regels opgesteld waaraan een voornaam voor een kind aan moet voldoen.
Hij mag niet kwetsend zijn, maar ook mag je je kind bijvoorbeeld geen naam geven die gebruikt wordt als achternaam. Zo zijn er nog een aantal regeltjes.
(Als je Selie heet, en je wilt je kind Peter noemen, dan mag dat wel:P)

Toegevoegd na 12 minuten:
Edit: Karakters die in het Nederlands niet bestaan mag je niet toevoegen aan de voornaam van je kind. Alleen letters van het Latijnse alfabet (het onze) zijn toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgensmij Adolf Hitler
Echt waar!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen drie werkdagen, officiële feestdagen worden niet meegerekend.
Zij hebben een lijst met namn dat je niet mag gebruiken, zoals idd Hitel. Scheldwoorden of namen die erop lijken mag ook niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat ze zeker niet beledigend mogen zijn, maarof er echt regels zijn, weet ik niet. Ik heb wel eens gehoord dat t ook ligt aan de ambtenaar die het kind inschrijft, Vindt hij t niet kunnen , dan gebeurt het niet, is hij in een lollige bui dan wel

Toegevoegd na 1 minuut:
site gevonden

Toegevoegd na 6 minuten:
en de ambtenaar moet het dus echt met de naam eens zijn, geen grapje van mij
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Als je de trotse vader of moeder bent van een pasgeboren kind.
Dan wil je voor dat kind het allerbeste.
Niemand zal zo,n kind een naam willen geven waar hij later spijt van krijgt.
Daarom lijkt mij die wet hierop helemaal niet te bestaan.
Omdat het bijna,,nooit voorkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel degelijk regels voor!
Goede vraag, en hoe consequent zijn ze? ik geloof dat Jezus niet mag, maar Mohammed weer wel :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel spaans sprekende landen heten veel mensen Jezus bijv: Mexico ;)
zondag
13 jaar geleden
Jezus mag best hoor, daar is toch niks mis mee?
De Voornamenwet kent maar twee uitzonderingen:

* Je mag geen naam kiezen waarvan ook een achternaam bestaat. Dus Van den Bergh of Meijer zijn niet toegestaan als voornaam, maar wel Bloem of Achmed.
* De naam mag niet ‘ongepast’ zijn. De beslissing hierover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Zo is de naam Rolls Roys in 1977 door een ambtenaar in Arnhem geweigerd. Andere voorbeelden zijn: Geisha (Groningen, 1985) en Miracle of Love (Amsterdam, 1997). Maar het kan gekker! Wat te denken van Moon Unit en Dweezil (kinderen van Frank Zappa) of Dandelion (paardebloem, dochter van Keith Richards) of Apple (de dochter van Gwyneth Paltrow).

Wanneer een naam als ongepast wordt beschouwd, of op grond van de andere beperking wordt geweigerd, geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand zelf een naam. Vervolgens kunnen de ouders via een procedure tot voornaamwijziging proberen de gewenste naam alsnog ingeschreven te krijgen. Het komt overigens zelden voor dat een naam niet wordt geaccepteerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding