Deurwaarder voor boete die ik nooit binnen gekregen heb ?

Ik kreeg vandaag een brief van een deurwaarder in mijn brievenbus. Ik heb in mijn leven ooit twee boetes gehad. Één voor het links afslaan war het niet mocht (van een BoA) en die heb ik dan ook direct thuis betaald en de ander voor het niet werken van mijn achteruit rij lichten (van de politie) waar ik nog op zat te wachten. Ik heb de laatste boete nooit binnen gehad anders had ik deze wel betaald aangezien hij "maar" 60 euro was. Nu krijg ik een deurwaarder die wilt dat ik 260 euro betaal omdat ik te laat zou zijn. Wat zijn mijn rechten en wat kan ik hier tegen doen ? Ik kan dit geld namelijk op dit moment niet betalen en om het op z'n Hollands te zetten voel ik me ook wel een beetje genaait.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 43 seconden:
De laatste boete was overigens zo'n jaar geleden.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb dus gebeld naar de deurwaarder en hier werd mij verteld dat ik een brief moest schrijven naar de officier van justitie. Het ging uiteraard ook om de boete waar ik op zat te wachten, het niet werken van achteruit rij lichten t.w.v. €30,-. Ik heb de bekeuring in September gehad en de auto begin Januari verkocht omdat deze te klein werd. Er word dan ook verwacht dat de bekeuring naar de nieuwe eigenaar is gestuurd van mijn oude auto. Desalniettemin weiger ik uiteraard om de bekeuring te betalen en wacht hierbij dan ook op antwoord van de officier van justitie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als de deurwaarder het nu in behandeling heeft dan heb je ook wat aanmaningen gemist. Ik hem maandag bellen en hier een verklaring voor vragen. Mogelijk is het naar een verkeerd adres gegaan en kun je het oplossen met die 60 euro boete alleen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de deurwaarder of een incassobureau gaat soms zelf een adres zoeken. Het kan, dus gewoon dinsdag even bellen en je weet meer
Rudolf
12 jaar geleden
Ik verwacht dat de deurwaarder weinig oor voor je zal hebben. Ze denken alleen aan hun eigen belang en dat is geld. Hij werkt in dit geval in opdracht van het CJIB. Denk niet dat hij zich op dit moment op enigerlei wijze in de zaak verdiept heeft. Hij krijgt de adressen van heet CJIB en dan gaat er volgens de standaardprocedure een brief de deur uit. Ik heb in het verleden ook zo iets gehad. Dat ging toen over een rekening van Scarlet, waarover ik al diverse malen had gereclameerd, omdat deze niet klopte. Scarlet reageerde echter nergens op en gaf de vordering uit handen aan Intrum Justitia. Er volgde een incassobrief van een deurwaarder uit Harderwijk. Ik heb deze gast toen opgebeld en duidelijk gemaakt dat hij moet stoppen met deze fratsen en zich eerst maar eens in de zaak moet verdiepen i.p.v. domweg een incassobrief de deur uit te doen. De toonzetting sloeg aan, want ik heb er nooit meer iets van gehoord.
#
Ik zou inderdaad dinsdag de deurwaarder even bellen en het verhaal uitleggen. Je kunt dan tijdens dit gesprek al snel zijn stellingname peilen. Hij zal het echter een vreemd verhaal vinden dat je de schikking en de aanmaningen niet hebt ontvangen. Het zou naar mij toe in eerste instantie ook erg ongeloofwaardig overkomen, maar er gaat bij de Justitie ook nog wel eens wat mis. Bedenk wel dat je hoe dan ook zelf verantwoordelijk bent en blijft voor de opgave van adreswijzigingen. Mijn advies: Blijkt de deurwaarder een geldwolf te zijn, laat je dan niet afbluffen als hij vol blijft houden de incassokosten bij je neer te zullen leggen. Je zou ook nog even kunnen bellen/mailen met het Juridisch Loket (www.juridischloket.nl).
#
Zou je ons naderhand kunnen informeren hoe de zaak is afgelopen?

Andere antwoorden (2)

Deurwaarder bellen, en uitleggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook al eens gehad, ik moest voorkomen voor iets wat al lange tijd opgelostwas. Ik begreep de situatie niet en de deurwaarder zei dat ik dat dan maar moest uitleggen op de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toen soul? gevang in? lijfstraffen? XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roos9: maar de deurwaarder is de partij waar je nu mee te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ golester, neen ik legde alles uit en hij 'begreep' me. ik moest enkel de administratiekosten betalen. 160 euro voor iets waarvoor ik al beboet was. Logica was ver te zoeken maarja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij niets fout hebt gedaan, hoef je ook niets te betalen. Maar als het jouw schuld is dat ze de boete niet konden innen, dan sta je niet zo sterk.
De politie int geen boetes door gebruik te maken van een deurwaarder. Bij wanbetaling van boetes sta je gesignaleerd en kan je bij controle meegenomen worden (in gijzeling genomen) totdat de boete is betaald.
Als ze aan de deur komen, dan is het de reguliere politie of parketpolitie.

Maar een deurwaarder aan de deur, dan moet het een betaling van wat anders zijn wat de mist in is gegaan. Gegarandeerd geen boete van de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even doorgezocht en ben erachter gekomen dat politieregio's anders werken. In mijn regio wordt geen deurwaarder ingeschakeld. In andere mogelijk wel.
Dus mea culpa: Het kan dus wel een boete zijn. Mijn excuses.