Moet ik in ons geval de dierenarts rekening betalen voor telefonisch consult?

Beste (slimme) mensen,

Bij onze kitten zijn hartklachten geconstateerd. Hierdoor hebben wij een periode veel aan de telefoon gezeten met onze eigen dierenarts. Echter net als met kiespijn, treden problemen altijd in het weekend of s'avonds op.
Net wanneer de dierenarts gesloten is.

Nu kan men voor spoedvragen terecht bij de 1e hulp. De 1e hulp verbind je dan door met een willekeurig dierenkliniek die deze nacht/weekend dienst draait. Voor dat ik dit keer belde werd mij inderdaad verteld dat een dierenarts voor telefonisch consult kosten in rekening kon brengen, maar dit zelf aan zou geven. De dierenkliniek voorheen heeft dit niet gedaan.

Echter bel ik 18/10/2014 met een dringende vraag naar de eerste hulp waarna ik werd doorverbonden naar dienst betreffende (wederom vreemde) kliniek. De kliniek belde mij terug en wees mij niet alvorens op het feit dat het telefonische gesprek een prijskaartje had. Het gesprek duurde dan ook niet langer dan 2 minuten (inclusief wachten op de telefoniste omdat er bezoekers binnen kwamen) en zonder echt nuttige informatie. Affijn...

Tot verbazing krijg ik vandaag 23 oktober een factuur binnen van €17,50!!!
Naast het feit dat deze factuur gedateerd is op 18 oktober, met een conditie van betalen binnen 10 dagen, is mij nooit alvorens noch achteraf verteld over deze kosten.

U raad het al.....Is dit factuur rechtsgeldig?
Als er kosten aan KUNNEN worden verbonden, dan moet men hier toch nog steeds van op de hoogte worden gebracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Dierenartsen werken niet gratis en brengen dus het bellen gewoon in rekening en dat hoeven ze je niet te vertellen. Als je naar een tandarts belt voor advies hoeft die je ook niet te vertellen dat je moet betalen. Waarom zo de dienst gratis moeten zijn?
Ritsuka
9 jaar geleden
huisarts rekent ook voor telefonisch consult
Rieneke1
9 jaar geleden
Als het echt om spoed gaat, heb ik nog nooit meegemaakt dat er kosten aan het telefoontje verbonden waren.
Ik raad maar, maar zou het kunnen zijn dat je met algemene vragen belde waar je ook mee bij je eigen dierenarts terecht had gekund, de volgende ochtend? Hopelijk valt het mee met je kitten, en groeit hij of zij er nog overheen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schandalig! Het is wel handig is om te weten of het niet 200 euro kost (omdat een betere dierenarts duurder is dan een minder goede).
Utrecht
9 jaar geleden
Het verbaast me eerlijk gezegd dat je ervan uitgaat dat telefonische consulten gratis zijn. Denk je dat die dierenartsen daar als hobby 's avonds en in het weekend aan het werk zijn? Ze zijn aan het werk en dat moet betaald worden, lijkt me.
ronron1212
9 jaar geleden
rikkierik waar heb jij het over?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen...
Ik verwacht niet dat een dierenarts vrijwillig op zijn post zit.
Wel dat als ik vraag aan de 1e hulp hoeveel zo'n consult ongeveer kost, er word geantwoord dat de dierenarts dit zelf hoort aan te geven en hierin in het begin van het gesprek over moet inlichten... Ging ik er van uit dat er inderdaad (zoals die keren ervoor) niets voor betaald hoefde te worden. Alles voor katlief. Die 17,50 is niets vergeleken met de echo's, operaties en noem het maar op. Rieneke... Dit betrof een spoedgeval. Waar het mij om gaat is dat ik niet ingelicht ben. Bovendien come on! 17,50 voor 2 minuten zeer slordig telefoongesprek? Daarom zoek ik ook naar een Juridisch antwoord... Kan/mag niet zomaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ps. hieraan wil ik toevoegen dat ik in ieder gesprek ook alvorens vroeg met welk bedrag ik rekening kon houden. Niet om dan de hoorn op te hangen, wel om er rekening mee te houden. Bij deze kliniek kreeg ik niet eens de kans. De mevrouw vroeg me probleem, Voor dat ik was uitgepraat had ze al een antwoord, "Als het niet ging moest ik maar langs komen" Punt en opgehangen.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja als je belt en je wilt eerst vragen wat het kost is ook een rare manier. Het kost geld klaar.
ronron1212
9 jaar geleden
Wees blij dat dierenartsen een afspraak hebben om in de nacht bereikbaar te zijn voor spoed gevallen. Is ook voor een dierenarts geen vetpot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap je probleem. Ze hadden het best kunnen aangegeven.
Maar volgens mij mogen ze het wel in rekening brengen.
Je zou een klacht kunnen indienen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is lekker kort door de bocht.
Zo kan ik als ondernemer ook wel met facturen gaan smijten.
Maar ik heb het antwoord al op mijn vraag zelf gevonden :) zal hem hier straks met bronnen plaatsen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Graag Fjodor, ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ron.. Ik vind trouwens je reacties opmerkelijk. Ik heb zojuist al herhaald dat ik het prima vind om te betalen. :) Ik ga dan ook geen klacht indienen en heb het factuur reeds betaald. De vraag is berust op nieuwsgierigheid. Ik ben van mening dat waar kosten aan verbonden zijn, altijd vooraf moet worden aangegeven. Net zoals het bandje wat je krijgt als je een service nummer belt. Ben nog bezig verzamelen Rieneke :D Komt er aan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ! Werk jij gratis ? De directie van menig goed doel verdient ook zo maar een ton . Dit zijn commerciële bedrijven doel is winst ! Jou dieren arts waar jij klant bent zou je gratis advies kunnen geven . 17.50 vind ik niet extreem . Mogelijk heb je toch wat gehad aan het consult en heb je met een wat rustiger gevoel de tel weer neergelegd . Ik hoop dat het goed gaat met je katten dat is het belangrijkste het beste daar mee .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kapperkort, Bedankt! Naar omstandigheden goed. Nogmaals! ik ben niet tegen consult kosten! Ik geef mijn dierenarts vaak een presentje bij. Het gaat hier over het aanduiden van prijzen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de wet: Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, staat vrijwel niets over de aanduiding van prijzen en tarieven. Daarintegen wel in de 'prijzenwet' waarin staat dat prijzen alvorens aankoop goed aangeduid, kenbaar en besproken moeten zijn.
Artikel 2.B http://www.wetboek-online.nl/wet/Prijzenwet.html Daarom zijn er ook dus van die "Dit gesprek kost 50 cent per minuut" introducties. In de 'Warenwet' is de verplichting tot aanduiding hier en daar nog eens
terug te vinden. http://www.wetboek-online.nl/wet/Warenwet.html Nu weet ik eerlijk gezegd nog niet mijn antwoord. Maar uit de bronnen verneem ik dat prijsaanduiding wel daadwerkelijk verplicht is.
Zoals ook bij mijn vorige kat, die gecasteerd zou worden, bleek dat zijn klokken niet volledig uithingen. Castratie moest daarom per operatie.
Voor dat zij deze startte hebben zij eerst telefonisch gevraagd op akkoord ivm prijs. Lees toevallig dat ook dit niet overal gebeurd. Ook bij de universiteit in Utrecht, werd ons stap voor stap verteld wat de echo, lab onderzoek en consult zou kosten alvorens uitvoering.
Zelfde kleine dingetjes als verdoving, werd ons eerst akkoord gevraagd ivm prijs. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre een 2 minuut durende telefoongesprek, daadwerkelijk een consult betreft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre een 2 minuut durende telefoongesprek, daadwerkelijk een consult betreft?'
dat is nou juist het punt dat ik eerder wilde maken. Wordt er al gerekend vanaf het moment dat men de hoorn opneemt? Passender zou zijn om een betaling te vragen voor ieder goed/correct afgehandelde vraag. Weet een ervaren iemand de vraag sneller op te lossen dan een minder ervaren iemand, dan heeft de eerste meer winst per dag. Terwijl als je een half uur met iemand aan de telefoon zit en zelf ook amper hulp of ondersteuning biedt, maar je wel later een factuur stuurt van 200 euro, dan zou dat volkomen onterecht zijn.
ronron1212
9 jaar geleden
Standaard tarief heet zo iets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies Rikkierik. ron... Standaard tarief? Zoiets moet toch openbaar worden gemaakt alvorens het gesprek? Is het een moeite om te zeggen: Dit gesprek kost ivm nacht, 17,50? En is twee minuten bevestigen wat ik zeg over de kat met ja en nee thats it een consult? Er bestaat toch ook nog iets als een overeenkomst plicht op handel? Ook als het gaat om dienstverlening. Dierenarts is gewoon een bedrijf!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laten we even omdenken. Stel dat ik werk als ondernemer in de drukwerkbranche. Ik krijg een man aan de telefoon die is aanbevolen door een klant van mij. Die wil graag advies voor zijn nieuwe folder. Dan maak ik hem toch eerst kenbaar dat ik voor advies een tarief bereken die meetbaar is aan bijvoorbeeld: 1 advies = €... of 30 minuten is €....

Het beste antwoord

Een telefonisch consult in het weekend bij de dierenarts kan liggen tussen de € 16,00 en € 25,00. Er zijn wel tarieven bekend van het dubbele.
Bijna tien jaar geleden moest er volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit meer marktwerking komen. Dierenartsen zijn zelfstandige ondernemers; commerciële bedrijven in zekere zin en de tarieven kunnen sterk verschillen.
Sinds prijsafspraken onder de dierenartsen verboden zijn, zijn de tarieven vrij, kunnen erg verschillen en zijn (dat is het belangrijkste) openbaar.
De prijs van een telefonisch consult is niet afhankelijk van de tijd dat het consult kost. Het is de waarde van het consult zelf dat betaald wordt. De kosten voor een beperkt of eenvoudig consult liggen lager dan de kosten voor een meer uitgebreid consult.
Waarom zou de rekening niet rechtsgeldig zijn, u hebt gebeld en u bent zelfs door de kliniek teruggebeld (hun kosten). U hebt zelf de telefoon aangenomen en krijgt een factuur voor het goedkoopste tarief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Joan, Bedankt voor uw reactie.
Ten eerste wil ik duidelijk maken dat ik absoluut niet tegen dit tarief ben. Integendeel, betaal ik graag voor goed advies.
Het factuur is daarom ook reeds voldaan. Mijn vraag was dus puur uit nieuwsgierigheid, hoe deze rekening juridisch gegrond is. Mijn vraag is daarom niet "Is een tarief voor consult onterecht" maar "is dit factuur onterecht" Het prijzen-wetsboek en handel-wetsboek citeert dat prijzen ten aller tijden gepresenteerd moeten worden. Aldus alvorens het consult van start gaan met de hoogte van het bedrag die meetbaar is. Bovendien snap ik dat er een geschil zou kunnen ontstaan bij iemand anders, in het kader dat dit telefoongesprek nog geen 2:00 minuten duurde. Mijn vraag is dus. Was de praktijk verplicht om alvorens of achteraf eventuele kosten kenbaar te maken waardoor het factuur nietig is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Fjodor, neen hoor, men mag ervan uitgaan dat de tarieven bekend zijn bij degene die een tel. spoedconsult vraagt.Zeker als er geen exhorbitant bedrag berekend wordt, integendeel zelfs. Wat ik wel vind (en in zulke gevallen mag ik daar iets van vinden) is dat het erg onbeleefd is dat u de rekening pas op 23 oktober ontvangt, terwijl die op 18 oktober gedateerd is. En dan nog gewoon betaling binnen 10dagen. Daar zou ík nou pissig om worden. Beleefder zou zijn: betaling binnen 10 dagen na ontvangst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dacht ik mijn huiswerk goed gedaan te hebben door een oog op de wet te nemen... ha ha. Bedankt voor uw reactie!