Vanaf welke leeftijd mag je een mes hebben?

Ik wil graag een mes kopen die geheel legaal is. Vanaf welke leeftijd mag dat? Geen keukenmes, maar bijvoorbeeld een karambit of een zwaard

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
16K

Antwoorden (1)

Vanaf 18 jaar.

De wetgever heeft de wapens ingedeeld in verschillende categorieën, met verschillende bepalingen. Voor messen die niet in een categorie vallen gelden in principe geen bepalingen.

Karambit en zwaard zijn wapens van categorie 4: bezit mag, in het openbaar dragen niet.

Wapens in categorie 1 zijn geheel verboden: zowel het bezit ervan als de handel erin. Tot deze categorie behoren onder meer:
Stiletto’s (springmessen): messen met zijdelings uitspringend lemmet
Valmessen: messen met vooruitspringend lemmet (met of zonder veer)
Vlindermessen: messen met een heft dat uit twee delen bestaat, die om het lemmet heen geklapt kunnen worden (zie opmerking beneden)
Dichtklapbare messen met een totale, uitgeklapte lengte boven 28 cm
Dichtklapbare messen waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft
Werpsterren
Vilmessen en ballistische messen
Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen
Pijlen en pijlpunten, bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even voor mijn idee. Hoe kom je exact aan die leeftijd van 18? De categorie klopt, maar ik zie nergens iets over leeftijd (misschien ben ik weer gewoon scheel :D). En ik had nog deze gedachtegang:
Als je het toch niet bij je mag dragen, dan kom je eigenlijk op huisbezit. Stel dat de ouders het prima vinden, dan is er weinig te doen aan een 14-jarige die op zijn kamer een zwaard heeft hangen. De ouders claimen het als hun bezit bij een controle (stel dat de zoon verdacht wordt van daadwerkelijk illegaal wapenbezit). Gewoon even voor het idee, geen aanval op het antwoord. Had het al een plus gegeven, vanwege de categorie die idd klopt zover ik het begrijp.)
SimonV
6 jaar geleden
Wet wapens en munitie
Het bezit van een wapen van de lichtste categorie (IV), bijvoorbeeld een sabel, is legaal voor burgers van 18 jaar en ouder. Het is verboden om met dit soort wapens over straat te lopen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_wapens_en_munitie Inderdaad, als ouders hun zwaard bij zoon hangen, kun je er weinig van zeggen.