De vermoedelijke Pyromaan in Bergen staat bij vervolging slechts brandstichting te wachten?

of is het mogelijk dat inwoners van Bergen een aangifte doen op poging tot doodslag, waardoor de pyromaan een hogere straf krijgt? en wat staat de pyromaan anders nog te wachten: Verstoring van openbare orde? e.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een aantal mogelijkheden heeft de officier van justitie om de verdachte van te beschuldigen.

Het liefst gaat hij uit van het zwaarste vergrijp..maar

Als hij het bewijs daartoe niet rond kan krijgen..gaat de verdachte vrijuit..

De OvJ zal dus een keuze moeten maken uit alle mogelijkheden en de beschuldiging waarop de hoogste straf staat èn die voor de OvJ ook te bewijzen is.

Hij kan kiezen uit o.a.:
1 Het in gevaar brengen van andermans leven.

2 Zaakbeschadiging, is beschadiging/vernieling/ van andermans goederen

3 Wellicht ook dierenmishandeling

4 Doodslag als er mensenlevens te betreuren zijn

5 Moord als het de opzettelijke bedoeling is geweest iemand te doden.

6 En tenslotte natuurlijk ook brandstichting.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De OvJ kan iemand ook van meerdere zaken beschuldigen..alleen is het dan wel zaak dat hij ook van die andere beschuldigingen het bewijs dient rond te krijgen. Dikwijls staat in de dagvaarding moord c.q. doodslag.. Dat houdt in dat iemand van moord beschuldigd wordt en als dan niet te bewijzen valt..van doodslag. Groet, Ton

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk als er iets met iemand gebeurt dan kan je aangifte doen van poging tot doodslag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 à 3 jaar denk ik.
Brandstichting, vernieling, poging tot mishandeling, poging tot doodslag, dus vele dingen.
Je zal alleen moeten bewijzen dat al die dingen zijn gebeurd door de door hem gestichte brand.
Ook zal opzet bewezen moeten worden en dat zal moeilijk worden.
Buiten de gevangenis kan hem natuurlijk ook schadevergoeding opgelegd worden: inzet politie, brandweer, kosten voor de vernieling enz.
Duur geintje........