Wat is kraken in het Duits? En wat vinden ze in Duitsland van kraken?

het kraken van huizen/kantoren etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Hausbesetzen / Hausbetzung.

Kwam in de jaren 80 veel voor, met name in Berlijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
En Frankfurt natuurlijk.

Het recente wettelijke verbod in Nederland wordt in Duitsland met enige verbazing beschouwd.

Toegevoegd na 3 uur:
Kraken tegen de wil van de eigenaar is in Duitsland strafrechtelijk gezien huisvredebreuk. (Hausfriedensbruch § 123 Strafgesetzbuchs (StGB)) Toch wordt het veelal gedoogd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het in Duitsland nog "gewoon" legaal dan?

Andere antwoorden (1)

een huis kraken
ein Haus besetzen (kramer)

kraker
Hausbesetzer (Kramer)

Een bewoner een het pand vertelde ook dat een buurvrouw een brief de buurt had rondgestuurd, waarin stond dat men moest uitkijken voor de Engelsen en dat het beter zou zijn om de kinderen binnen te houden. Waar een gebrek aan inlevingsvermogen in een zogenaamde minderheidsgroepering al niet toe kan leiden. Hier zie je wederom dat bepaalde mensen moeite hebben met het omgaan met mensen die er andere gewoontes op na schijnen te houden. De Engelsen die veelal met elkaar optrekken, in groepen bij elkaar wonen en "slonzige", afwijkende kleding dragen worden met de nek aangekeken en behandeld als het uitschot van de maatschappij. Onbekend maakt nog steeds onbemind. En in dit geval gaan de Engelsen ook fungeren als een soort zondebok ter afleiding van de werkelijke problemen. En die werkelijke problemen zijn onder andere woningnood, speculatie, laag inkomen en intolerantie van de ene groep ten opzichte van de andere groep. Hieraan wordt geen aandacht geschonken. Oorzaak en gevolg worden gewoon omgedraaid.

Dit mechanisme valt ook te bezien in Duitsland op dit moment. Ook hier is het een minderheidsgroepering, de asielzoekers, die gaan fungeren als afleidingsobject van de werkelijke problemen die in Duitsland bestaan. En wat doen ook hier de media en politici. Jawel, het aanvallen van een minderheidsgroepering is niet meer het probleem, nee, de vele (?) asielzoekers zijn het probleem. En daar moet iets aan gedaan worden vindt de gevestigde orde. Dit, terwijl het toch naïef is om te denken dat als de asielzoekers het land zijn uitgegooid, de problemen opgelost zijn. De hoge werkloosheid zal blijven bestaan, alsmede de grote verschillen in inkomen en de intolerantie. En hiermee zal er weer naar een nieuwe zondebok gezocht worden.