Mijn kids zijn door mijn ex uitgeschreven bij de gemeente (BRP). Ik mag ze van de rechter weer inschrijven, maar wat als hij niet ingeschreven staat?

Mijn ex-man heeft onze kinderen van 12 en 14 uitgeschreven omdat hij met hen in het buitenland wil gaan wonen. Ze hebben bij hem hoofdverblijfplaats dus hij heeft mijn toestemming niet nodig en dit zonder overleg gedaan. Ik ben naar de rechter gestapt omdat ik hem geen toestemming geef (wij hebben beiden gezag over de kinderen) voor de verhuizing en de rechter geeft hem geen vervangende toestemming.

Van de rechter mag ik de kinderen weer inschrijven in de gemeente waar ze woonden (hij is een half uur rijden verderop gaan wonen na de scheiding) in het geval dat hij het zelf niet doet. Hij wil nog steeds naar het buitenland dus hij zegt dat hij misschien in hoger beroep gaat en is niet van plan om onze kinderen weer in de BRP in te schrijven.

Het lijkt mij in het belang van mijn dochters dat ze weer ingeschreven worden en naar school gaan (leerplicht vervalt als je je uitschrijft) en mijn advocaat schat in dat hij een hoger beroep niet gaat winnen.

Mijn vraag: Wat als mijn ex-man zichzelf uitgeschreven laat staan?
Ik wil mijn kinderen weer inschrijven op hun oude adres maar levert dat geen problemen op? Omdat de hoofdverblijfplaats bij hem bepaalt is?

Toegevoegd na 33 minuten:
Natuurlijk heb ik ook met mijn advocaat contact gehad....en die weet het antwoord dus ook niet.
Bij Burgerzaken gaan ze het uitzoeken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Bespreek het met je advocaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja die heeft er ook geen antwoord op. Het schijnt een vrij bijzondere situatie te zijn. Bij Burgerzaken gaan ze het onderzoeken; tenminste degene die ik aan de telefoon had ging het navragen. Vandaar dus mijn vraag bij Goeievraag.nl
Misschien dat er iemand is die toevallig wel weet hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lijkt mij dat je naar het Juridisch Loket kunt stappen met deze vraag, als zelfs je advocaat geen antwoord weet en de gemeente / Burgerzaken gaat het onderzoeken , aldus degene die je aan de telefoon had 'ging het navragen'. Is het iemand , naam/functie , bekend bij jou? of over een week elders werkende uitzend-/flexkracht?
In het kader van daar heb je niets aan, niemand weet ervan. Ik zou zeker een en ander schriftelijk vastleggen en deze brief (doe ik liever dan e-mail: zwart op wit) aan de gemeente sturen als bevestiging/bewijs/herinnering: Betreft: uitschrijven 2 kinderen, geen leerplicht! hoe weer inschrijven zonder gevaar voor herhaling?
Geachte ... ,
"Ter bevestiging van ons telefoongesprek van ... juni 2017 over de situatie van mijn 2 kinderen.
... hele verhaal ... "
Ik verzoek u mij te berichten over de stand van zaken.
Met vriendelijke groet, En over een week bellen en naar een update vragen. Hoe langer jij niets laat horen, hoe langer het duurt voordat je iets hoort, lijkt het vaak. Dus even zelf bellen en niet afwachten is beter.
Ivana
6 jaar geleden
Kan de rechter de reisdocumenten niet afnemen van beide kinderen? Zodat ze niet over de grens kunnen worden meegenomen? (Paspoort)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Logischerwijs komt je ex-man dan in de problemen omdat hij verzaakt zich in te schrijven. Dit is verplicht en zolang hij nog niet naar het buitenland is vertrokken, zal hij ergens ingeschreven moeten staan. Dus als jij je dochters in laat schrijven, dan is dat in ieder geval geregeld. Je ex-man moet zichzelf dus ook laten inschrijven, maar als hij dat niet doet, dan is dat zijn probleem. Hij staat dan in wezen bekend als iemand zonder vaste verblijfplaats. En aangezien hij nog in zijn woning woont, kan de gemeente hem zo vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben benieuwd of hij in de problemen gaat komen. We gaan het zien, ik ga aankomende dinsdag naar het gemeentehuis. Volgens mij dient hij zich in de schrijven als hij voorlopig in Nederland blijft wonen. Ik heb de gemeente hier al eerder op aangesproken, maar die doen niets. Ze zouden zijn gaan checken of en wie er op dat adres woont, maar mijn ex is bij zijn ouders ingetrokken dus in zijn huurhuis zit nou niemand. Hij heeft bij de gemeente bij het uitschrijven het adres opgegeven van een appartement van een kennis en de gemeente gaat niet controleren of het klopt dat hij daar zit of misschien toch in Nederland. Als de nood aan de man is schrijf ik mijn kinderen op mijn eigen adres in. Tenslotte heb ik ook gewoon gezag.
svetivlas
6 jaar geleden
@ivana. Waarom zou de rechter de reisdocumenten van de kinderen innemen? Als ze met de vader,waar ze bij wonen, en die dus het ouderlijk gezag heeft, met hen naar het buitenland wil hebben ze hun papieren toch nodig. Ikzelf heb min of meer voor dezelfde situatie gestaan.
Mijn vrouw en ik gingen scheiden en mijn dochter 15 en zoon 12 bleven bij mij en ik kreeg het ouderlijk gezag en maakte mijn ex toeziende voogd.
Als grensbewoner wilde m,et mijn kinderen naar België verhuizen omdat ik een betere baan kon krijgen. Mijn ex, en tevens toeziende voogd was er sterk op tegen, maar na informatie bij mijn advocaat en de raad voor de kinderbescherming bleek dat niets ons vertrek kon tegenhouden.
Het is niet doorgegaan omdat ik het mijn ex wilde besparen, maar het was zonder problemen mogelijk geweest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een gelukkig een uitspraak van de rechter, want de handhavende macht (lees: ambtenaren en toezichthouders) hebben te weinig handvatten om te om te gaan in hun ogen unieke situatie. Ik kan niet anders dan succes wensen, want een pasklaar antwoord is niet te geven en zelfs de rechter heeft hier geen volledig en afdoende antwoord. Wel zou ik alle handvatten suggesties die in het vonnis staat gebruiken, dus inschrijven van de gemeente van de moeder. In mijn ogen heeft de vader een fout gemaakt door de kinderen (te vroeg) uit te schrijven. Hierdoor heeft hij controle over de kinderen verloren. Want na inschrijving in de gemeente van de moeder vallen de kinderen onder het gezag van de leerplichtambtenaar van de gemeente van de moeder en volgens de wet mogen de ambtenaren alleen luisteren naar de inwoners van de gemeente waarvoor ze werken.

Antwoorden (1)

Volwassenen dienen ook in geschreven zijn, maar de verplichting is bij kinderen hoger. Want voor kinderen zijn de gevolgen groter.

Wat een tussenweg is gewoon melden, dat je kinderen nog steeds wonen in de gemeente van je ex. Je doet je burgerplicht als een ouder namens haar kinderen. Daarbij meld je dat de kinderen geen toestemming hebben om het land te verlaten, dus ze dienen ergens in Nederland te wonen en ingeschreven zijn.

Ook zal de leerplichtambtenaar zeer geïnteresseerd zijn dat mogelijk door de scheiding de kinderen niet naar school zullen gaan.

Je ex staat het vrij om naar het buitenland te gaan en zich uit te schrijven. Maar de kids mogen het land niet uit, om diverse redenen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb even gegoogled zonder toestemming van beide ouders mag je kind niet meenemen naar het buitenland en onttrekken aan de leerplicht is een goede reden om als moeder de toestemming niet te geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb eigenlijk al zo'n beetje alle wegen bewandeld...De leerplicht ambtenaar zegt niets te kunnen doen omdat ze niet ingeschreven staan en de gemeente zegt er achteraan te gaan maar ik heb er geen zicht op of mijn ex erop aangesproken is. Een hoger beroep kan nog maanden duren en het lijkt mij niet de bedoeling dat een gezin -zonder ingeschreven te staan op hun woonadres- hier nog voor die maanden kan verblijven. Maar dan moet de gemeente wel gaan handhaven. Mijn ex heeft van de rechter ook geen toestemming gekregen om naar het buitenland te verhuizen. In het vonnis staat dat alles terug moet draaien, maar hij doet het gewoon niet. Als een soort van zekerheid heb ik als gezaghebbende moeder de toestemming gekregen om ze in te schrijven mocht mijn ex het niet doen. Onze communicatie verloopt helaas niet vlot en hij geeft nu zelf thuis onderwijs (daar is dus geen vrijstelling voor). Hoewel hij vroeger in het onderwijs werkte heb ik er toch veel meer vertrouwen in als ze weer naar de middelbare school gaan. Morgen ga ik het zien! Mijn echtgenoot en ik gaan dan naar de gemeente toe.