Waar heb ik recht op na echtscheiding huwelijkse voorwaarden?

Mijn man wil niet meewerken aan alimentatie voor mij als we gaan scheiden, maar ik ben tijdens ons huwelijk 10 jaar thuis geweest als huisvrouw en voor de kinderen te zorgen, omdat mijn man dat liever wilde en zo kon hij werken voor zijn eigen bedrijf. Nu wil ik scheiden en werk drie dagen per week. Wat kan ik nu verwachten voor inkomen, want verder heb ik zelf helemaal niets. Mijn eigen koopwoning heb ik vroeger verkocht, omdat ik bij mijn man ging wonen, omdat dat dichter bij zijn werk was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

In de huwelijkse voorwaarden is bepaald hoe de boedel wordt verdeeld na de scheiding. Dat je helemaal niets hebt lijkt me niet waarschijnlijk. Er zal toch een zgh. verrekenbeding zijn opgenomen? Of heeft hij ook niets? Dan is er niet veel te verdelen natuurlijk.
Alimentatie is iets geheel anders. Wat je ex (per maand) moet betalen is afhankelijk van zijn en jouw inkomsten nu. Kinderalimentatie (als jij nog voor ze zorgt) is weer iets anders, met andere formules om het te berekenen.
Ik adviseer je met nadruk om je door een deskundige te laten adviseren, want voor je het weet stem je ergens mee in waar je later spijt van krijgt.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is de rechter die beslist over alimentatie al dan niet en hoeveel. Jouw eis daartoe moet je dan wel eerst laten vastleggen door je advocaat.
Neem in ieder geval geen gezamenlijke advocaat aangezien je eisen stelt waarmee je man het niet eens is. Jouw advocaat moet dus stelling gaan nemen tegen je man/advocaat.
In je eis laat je een bedrag vastleggen door en in overleg met je advocaat.
Ook als je man later zijn verplichtingen niet nakomt, is het goed je eigen advocaat te hebben. Een gezamenlijke advocaat dient de belangen van beiden te dienen en kan geen stelling nemen vóór de één tegen de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is staat exact beschreven wat jij in het huwelijk hebt ingebracht en wat jou man mee heeft gebracht, Beide dienen de waarde van de inbreng terug te krijgen of naar gelijke te verdelen, onder andere de winst uit de verkoop van jou woning moet terug betaald worden.

Voor jou persoonlijk hoeft je ex geen alimentatie te betalen, je hebt namelijk een inkomen echter voor de kinderen dient hij wel te betalen, de hoogte wordt door de rechter beslist als je ex-man op vrijwillige basis blijft verzetten.

Voor de periode dat jullie gehuwd waren is er een overeenkomst gemaakt (huwelijkse voorwaarde), meestal betekent dat het vermogen en boedel die tijdens die periode is opgebouwd en gekocht naar rato (50/50) verdeeld dient te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat niet verder in op de huwelijkse voorwaarden. In standaard huwelijkse voorwaarden wordt beschreven wat elke partner op dat moment voor bezit heeft. Als je gaat scheiden en de bezittingen worden bepaald, dan wordt de groei van de bezittingen wel verdeeld. Maar zoals ik al schreef, kun je van alles beschrijven en vastleggen in die huwelijkse voorwaarden. In het ene geval kan de waardevermeerdering van het huis exclusief voor de eigenaar van het huis zijn , in het andere geval kan dit 50-50 verdeeld worden. Verder moet je man alimentatie voor de kinderen betalen en of hij ook voor jou moet betalen is van veel factoren afhankelijk.