Ik ben Belg, kan ik Nederlander worden?

Beste mensen,

ik ben een 23-jarige Belgische jongeman uit Antwerpen maar ik verhuis binnenkort naar Den Haag.

Ik zou graag definitief Nederlander willen worden en mijn Belgische nationaliteit opzeggen.

Ik had dus willen vragen of dit mogelijk is en indien wel wat ik precies moet doen om definitief Nederlander te worden?

Enig idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Willen wij dat wel ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb getwijfeld over België....

Antwoorden (5)

Ja, ik heb wel een idee. Om te naturaliseren zijn er een aantal eisen. De website in de bron geeft een hele waslijst aan eisen. Zie de kopie hieronder:

"* U bent meerderjarig, dat wil zeggen 18 jaar of ouder.
* U woont minimaal vijf jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius. U hebt steeds op tijd uw verblijfsvergunning verlengd. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen. Uw verblijfsvergunning moet ook tijdens de procedure geldig zijn.
* U hebt direct voorafgaand aan het verzoek tot en met de naturalisatieceremonie een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd voor een niet-tijdelijk doel.
* U bent voldoende ingeburgerd. Dit betekent dat u behoorlijk Nederlands kunt lezen, schrijven, spreken en verstaan. U moet dit aantonen door een inburgeringsexamen te behalen op A2-niveau. Als u bepaalde diploma’s of certificaten hebt, hoeft u het inburgeringsexamen niet te doen.
* U hebt de laatste vier jaar geen gevangenisstraf uitgezeten, leer- of taakstraf uitgevoerd of hoge geldboete betaald of opgelegd gekregen. Er staat geen strafzaak tegen u open.
* U moet afstand doen van uw huidige nationaliteit. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen (zie uitzonderingen afstand). Klik hier om voor uw land te zien welke regelgeving geldt voor het doen van afstand. Doet u geen afstand van uw huidige nationaliteit terwijl dat wel zou moeten, dan kan het Nederlanderschap weer worden ingetrokken.
* U moet de verklaring van verbondenheid afleggen."

Ik heb ook, door even snel te googlen, het verhaal van Erik gevonden. Een Belg die wilde naturaliseren.

Succes ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het verhaal van Erik is trouwens op sommige punten wel al achterhaald. Lees het dus vooral als een bron van inspiratie en niet als een definitief stappenplan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bron is een wat oudere site, maar wat erin staat klopt voor het gros nog wel. Het komt er in ieder geval op neer dat je eerst 5 jaar in Nederland zult moeten wonen (en als je getrouwd bent kan dit al binnen 3 jaar, zo is in de bron te lezen). Ook moet je de laatste 4 jaar geen gevangenis-, leer- of taakstraf hebben gehad, of een hoge boete.

Meer info vindt je in de bron, alvast hartelijk welkom in dit kikkerlandje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ik als Belg me aansluiten bij een Nederlandse ziekenfonds?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je werk hebt in Nederland wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, en aangezien je in Den Haag wilt gaan wonen, ga ik er vanuit dat je hier ook wel ergens werk hebt :)
Dus ik ben Duitser en woon nu sinds een paar maand in Nederland.
Ikm sta hier wel bij de gemeente ingeschreeven... heb ook wel een Burgerservicenummer maar nog mij duitse ID kaart... Ik vroeg er toen wel wat ik doen moet als ik echt Nederlander wil zijn... de vrouw bij de infobalie zei dat ik er eerst 5 jaar in Nederland moet woonen voor dat het kan of 2 jaar met een nederlander getrouwd zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet meerderjarig zijn, vijf jaar legaal in Nederland hebben gewoond (een burger van de Europese Unie is bijna per definitie legaal als hij in Nederland woont), voldoende ingeburgerd zijn (wat blijkt uit het feit dat je het Nederlands beheerst), en bereid zijn een verklaring van verbondenheid af te leggen. En verder moet je proberen afstand te doen van je Belgische nationaliteit.
Er zijn overigens nauwelijks praktisch redenen voor een Belg om Nederlander te worden: Belgen hebben hier vrijwel dezelfde rechten als Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site van de IND vind je alle antwoorden.
Na een emigratie is het altijd mogelijk naturalisatie in het land aan te vragen. Er zijn eisen aan verbonden voor wat betreft werk en huisvesting.
Bronnen: