Is een bestuurswissel in een stichting af te dwingen?

Eerder vroeg ik al naar de mogelijkheden over veiligheid bij onze vereniging, die ingeschreven staat als een stichting. Ik heb een paar duidelijke stappen gezet om de veiligheid te garanderen, misschien niet even vriendelijk.
De reactie van het bestuur heeft mij zodanig gekwetst dat ik heb besloten het bestuur te verlaten, ik kan het niet meer.

Ik weet nu dat in de huidige koers de veiligheid niet te garanderen valt en er onvoldoende weerstand is om zaken te veranderen. Ik denk dat er alleen nog dingen te herstellen zijn als er mensen opstappen.

Nu is mijn vraag of het in het kader van veiligheid mogelijk is een bestuurswissel af te dwingen in een stichting op een legale en liefst officiële manier.

6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat doet de stichting en hoe staat de 'veiligheid' in dat kader?
tinus1969
6 jaar geleden
@wilkers, bestuurswissel van wie? Ga jij weg of moeten anderen weg?
wilkers
6 jaar geleden
@Freek Ik ben graag voorzichtig in mijn uitspraken, omdat ik niet wil dat de situatie via deze weg in de open belangstelling komt. Het gaat om Jeugdleden die acrobatische turn disciplines verrichten. Denk bv. aan een minitrampoline, trapeze installatie en diversen. Er is geen persoon met diploma's of competenties aanwezig en ik ken weinig personen met EHBO daar. @Tinus Zelf ben ik helaas al vertrokken. Het resterende bestuur ziet geen wegen om de veiligheid te vergroten en kan daardoor de kinderen in gevaar brengen. Omdat we vastlopen hoop ik dat een bestuurswissel meer zekerheid over veiligheid kan brengen.
tinus1969
6 jaar geleden
@wilkers, ik zou de GGD eens bellen. Die hebben mss wel een mening over sportclubs. Mijn ervaring; bestuurtje spelen is een frustrerend gezelschapsspel. Je bereikt er niets mee, behalve dat je met iedereen ruzie hebt. dat bestuur gaat niet zomaar weg.

Antwoorden (2)

Een bestuurswisseling is af te dwingen, maar wel door de leden of de ouders van de leden. Als het huidige bestuur veiligheid onvoldoende onder controle heeft en duidelijk verkeerde beslissingen maakt, dan kan de rechter of toezichthouders of gemeente een sportvereniging sluiten of eisen opleggen aan het bestuur. Dit verhaal en andere vragen is iets meer voor de krant en om te melden bij de bond. Klagen en vragen stellen hier kun je geen bestuurswisseling af dwingen.

Bij dit antwoord heb ik het feit dat het gaat om een sportvereniging zwaarder laten wegen, dan de rechtsvorm stichting. Maar rechtsvorm maakt wel uit over de weg hoe. En een jurist van de sportbond weet wel hoe. En de sportbond heeft de kennis en macht om zaken af te dwingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@carsrac, de eerste zin van uw antwoord klopt. De ALV kan, als zij het niet eens is met het gevoerde beleid, aan de bestuurders ontslag verlenen. De ALV mag niet besturen.
Tot de bevoegdheid van de ALV behoort in principe het benoemen en afzetten van bestuurders
De leden kunnen om een tussentijdse extra ledenvergadering verzoeken, als minstens tien procent van de stemgerechtigde leden dit wil. Het bestuur moet een schriftelijk gemotiveerd verzoek krijgen.
Of er werkelijk van onbehoorlijk bestuur sprake is kan pas getoetst worden als men de statuten en het huishoudelijk reglement kent.
Een gemeente kan de sportkantine sluiten door de vergunning in te trekken als daar gegronde redenen voor zijn. Dat gebeurt pas na minstens een eerste waarschuwing.
Een rechter of gemeente kunnen geen sportvereniging sluiten op basis van klachten van een bestuurslid die uit het bestuur stapt.
wilkers
6 jaar geleden
Er wordt gewerkt met leden, maar het is dus officieel een stichting en geen vereniging. Kan het dan nog steeds?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De hoofdregel is:
onder normale omstandigheden is er niemand die een stichtingsbestuur naar huis kan sturen. Als het om een stichting gaat kan er niet met leden gewerkt worden. u bedoelt waarschijnlijk vrijwilligers.
Ik zou bv wel voor een stichting bij de rechtbank een pro forma bezwaar in kunnen dienen, maar dat gebeurt dan als vrijwilliger, niet als lid.
Ik ga er nu vanuit dat hetgeen waar u lid van het bestuur was absoluut een Stichting is en géén vereniging.

U bent als algemeen bestuurslid opgestapt, dus geen lid van het Bestuur en ook geen lid van de Stichting. Een stichting mag namelijk geen leden hebben. Personen binnen de stichting mogen zelfs geen rol binnen een stichting hebben of vervullen die op dat van een lid lijkt.

Het eerste Bestuur bestaat uit de oprichters. Verlaat iemand het Bestuur dan wordt een nieuw lid uitgezocht door de andere bestuursleden. Een stichting heeft géén leden die het Bestuur controleren en hoeft zich niet bij een algemene ledenvergadering te verantwoorden. Er zijn wel andere betrokkenen zoals donateurs of subsidieverstrekkers die willen weten waar het geld blijft. Dat kan via de oprichting van een Raad van Toezicht.

De rechtbank kan op verzoek van een belanghebbende of het Openbaar Ministerie de stichting ontbinden als
1. het vermogen van de stichting onvoldoende is voor de verwezenlijking van haar doel en de verkrijging van een voldoende vermogen in afzienbare tijd hoogst onwaarschijnlijk is
2. het doel van de stichting bereikt is of niet meer kan worden bereikt en wijziging van het doel niet in aanmerking komt.
Een stichting kan ook worden opgeheven of worden ontbonden door een bestuursbesluit. Onder normale omstandigheden is er verder niemand die een stichtingsbestuur naar huis kan sturen.

U verkeert dus als niet-bestuurslid niet in een positie om ook maar op enigerlei wijze het bestuur naar huis te kunnen sturen, laat staan een bestuurswissel af te dwingen.
Was u nog wel bestuurslid geweest dan had u een bestuurswissel kunnen bewerkstellingen als u de meerderheid van stemmen (van de bestuursleden) had gehad.