Wat is wijsheid, moet ik zowel ID-kaart als rijbewijs vernieuwen? Wat te doen?

Probleem: rijbewijs verloopt in maart 2017 , moet vernieuwd worden. ID-kaart is al 2 jaar verlopen (vergeten!) moet ook vernieuwd worden. Er is geen geld voor beide, moet ook nog pasfoto's laten maken.
Ga ik tegen bepaalde regels in door niet de ID-kaart te vernieuwen maar mijn rijbewijs ook daarvoor te gebruiken : identificeren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In bepaalde gevallen wil men per se een id-bewijs i.p.v. een rijbewijs. (hadden wij bij hypotheekaanvraag bij de bank)
Maar als dat een keer nodig is, zou je het dan alsnog kunnen aanvragen. Hier ene lijstje van wanneer een rijbewijs volgens de overheid niet mag:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om de geldigheid van het rijbewijs te behouden, moet het rijbewijs vernieuwd worden voordat dit is verlopen.
Rijbewijs verlengen is dus belangrijker. Hebben is hebben en het duurt momenteel wegen de drukte meer dan vier weken als je eventueel gekeurd zou moeten worden.
Legitimeren in het ziekenhuis
Geldig legitimatiebewijs en BSN
Voor alle patiënten die naar het ziekenhuis komen geldt een wettelijke legitimatieplicht. Dit kan zijn een: rijbewijs, paspoort of een identiteitskaart Dus: eerst rijbewijs, die ID kaart kan later wel, zolang je niet van plan bent om over de grens te gaan of je dusdanig te gedragen dat je het risico loopt dat de politie je aanhoudt.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik zou eerst het rijbewijs doen. Ik heb op moment ook geen geldige id of paspoort. Id heb ik niet en paspoort is nu een week verlopen. Rijbewijs net vernieuwd. Het paspoort kwam me qua kosten ook even niet uit. Doe je id gewoon wanneer het WEL uit komt of wanneer je het nodig hebt. Maar met een verlopen rijbewijs mag je volgens mij niet rijden. Dit gaat boetes opleveren en dat is helemaal zonde van het geld.

Antwoorden (2)

Rijbewijs vernieuwen is voldoende want dat mag in zeer veel gevallen gebruikt worden als identiteitsbewijs.

Toegevoegd na 4 minuten:
Alleen in deze gevallen mag je het rijbewijs niet gebruiken als identiteitsbewijs:

Bij...

"    de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
    een uitkeringsaanvraag;
    indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
    binnenlands vreemdelingentoezicht;
    inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling."

Toegevoegd na 7 minuten:
En natuurlijk mag je het rijbewijs niet gebruiken als grensoverschrijdingsdocument. Maar dat was de vraag niet.
Computoon
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus. Voor reizen, aanvragen bijstand e.d. en het openen van sommige bankrekeningen heb je wel een id-kaart nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoorde juist dat je je rijbewijs wel kunt gebruiken, als identificatie middel, maar nee niet op reis. Echter iemand vertelde dat bv ziekenhuizen o.a. het niet accepteren, toch heb ik het een jaar geleden al een keer meegemaakt, ID-kaart verlopen en gewoon rijbewijs gegeven. In orde. Was op een poliklinische afspraak.
Misschien is dit dan ook weer anders dan bij opname?
Computoon
7 jaar geleden
Kennelijk wou jou ziekenhuis het "te goed" doen. Een geldig rijbewijs is goed als identiteitsbewijs zie onderstaande tekst van de Rijksoverheid. "Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij uw tandarts. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Geldig identiteitsbewijs in de zorg
U kunt zich identificeren bij een zorgverlener met een geldig Nederlands paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument."
tinus1969
7 jaar geleden
Min. De argumentatie geeft precies aan waarom het toch verstandig/nodig is om ook een ID-kaart te hebben....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mij lijkt verstandiger om beide te nemen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jodokus, je schrijft o.a. in een reactie hierboven:
-- Echter iemand vertelde dat bv ziekenhuizen o.a. het (het rijbewijs) niet accepteren ---.
Geloof niet alles wat iemand zegt.
Er wordt zoveel geroepen wat niet klopt.
De zgn verjaardagfeestjes-verhalen.
Geldige rijbewijzen worden in ziekenhuizen geaccepteerd.
Als je het rijbewijs iedere dag nodig hebt, is het zaak het rijbewijs tijdig te verlengen.
De afhandelingstijd bij het CBR is momenteel wegens de drukte meer dan vier weken. Misschien heb je tegen die tijd wel muntjes om ook de nieuwe ID aan te vragen.
Afhankelijk van waar/ waarvoor jij je moet identificeren, kan je genoeg hebben aan je rijbewijs. Dit heb je sowieso nodig om een motorvoertuig te mogen besturen. Er zijn echter instanties die geen genoegen nemen met je rijbewijs, maar een ID of paspoort vereisen.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké duidelijk.
Je rijbewijs heb je al / dan niet nodig, maar het grootste punt is als het eenmaal verlopen is , je opnieuw je rijbewijs zult moeten halen. Dus niet laten verlopen, heb begrepen dat moet je niet willen.. Andere kant welke instanties of instellingen weigeren een Rijbewijs of ID-kaart om jou te identificeren en op grond waarvan, wat mist er om goed of voldoende aan te geven wie ik ben?
Computoon
7 jaar geleden
Als het rijbewijs verlopen is na 01-07-1985 hoef je niet opnieuw examen te doen. Je mag er uiteraard niet meer mee rijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Computoon: begrijp je opmerking niet : "Als het rijbewijs verlopen is na 01-07-1985 hoef je niet opnieuw examen te doen."
Oh? ik schrijf net dat het volgende maand "Maart 2017" zal verlopen. "Je mag er uiteraard niet meer mee rijden."
ja , dank je de koekoek, daar gaat het juist om.
Computoon
7 jaar geleden
Mijn reactie was een reactie op die van jou:
"Je rijbewijs heb je al / dan niet nodig, maar het grootste punt is als het eenmaal verlopen is , je opnieuw je rijbewijs zult moeten halen." Dat klopt dus niet. Je hoeft niet opnieuw examen meer te doen als het rijbewijs verlopen is. Die regeling geldt vanaf 01-07-1985. Zou je rijbewijs vóór die datum verlopen zijn, dan moet het wel. Maar rijden met een verlopen rijbewijs heeft nooit gemogen en mag nu nog steeds niet.