Als je benen geamputeerd worden moet je dan je lengte aanpassen op je rijbewijs en paspoort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
rebecca
14 jaar geleden
goeie vraag., maar op een rijbewijs staat helemaal geen lengte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je pech hebt mag je niet eens autorijden

Antwoorden (6)

Op het rijbewijs hoeft niet. Dat kun je gelijk inleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dan niet met een aangepaste auto en een soort keuring opnieuw rijden? Ik weet het niet hoor, maar dat komt bij me op als ik het zo lees.
AWM
14 jaar geleden
OOOOO! Je hebt nog nooit van aangepaste auto's gehoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ja toen ik de vraag typte dacht ik dat ook gelijk, maar zonder benen kun je ook rijden . was laatst een docu over een vrouw die wel haar rijbewijs had en geen benen.
rebecca
14 jaar geleden
ja er zijn wel autos die zo zijn aangepast dat alles met de handen kan. wel eens op tv gezien.
maar weet niet of dat voor iedereen mogenlijk is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 'inleveren' moet natuurlijk niet letterlijk worden genomen. Als je benen zijn geamputeerd heb je een zeer lange weg te gaan om weer auto te kunnen gaan rijden. En als je het al kán, mág je dat niet zomaar. Een keuringsarts bepaalt of je weer kan en mag rijden en in de meeste gevallen zul je dan opnieuw af moeten rijden.
Tegen die tijd is je huidige rijbewijs misschien wel verlopen en kan je 'm alsnog inleveren. Amen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooruit, als je het zo bekijkt, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig niet alleen aangepaste auto's,maar ook (been)protheses.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn vriend is 1.63 en heeft in zijn paspoort staan dat die 1.68 is. Dus dit is strafbaar of niet.
Ja. Dat is verplicht. De juiste gegevens van jouw zijn van belang. Het is zelfs verboden.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik wil mijn antwoord herzien. Ik het een officieele instantie aangeschreven. Dit is het antwoord

Volgens de Paspoortwet wijzigt de rechtsgeldigheid van je paspoort niet als je lengte is gewijzigd, hetzij door groei, inkrimpen, ongeval of anderszins.
Daardoor is het mogelijk dat iemand rechtsgeldig gebruik blijft maken van een paspoort waarin nog de lengte staat vermeld van voordat de benen waren geamputeerd.

met vriendelijke groet,

Henk Ramadhin
medewerker Servicedesk en Gegevensbeheer

Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten
T 088-9001000
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet want in de meeste gevallen kryg je prothese's ongeveer jouw lengte. Op je paspoort dus nt je rybewys is n ander verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kijkje in de papoortwet (zie link) leert me dat zo'n document moet zijn voorzien van een aantal gegevens, waaronder de lichaamslengte.

Ook staat dat er bij AMVB (algeme maatregel van bestuur, alleen het wordt in de wet algemene maatregel van rijksbestuur genoemd) kan worden afgeweken van het vereiste om een of meer van de genoemde gegevens (waaronder ook die verdraaide vingerafdrukken trouwens) in het paspoort te hebben staan.

Gezien het feit dat ik niet heb kunnen vinden dat er bij amputatie sprake zou zijn van een uitzondering, waarbij er bij problemen met de vingers bijvoorbeeld wel uitzonderingen gemaakt kunnen worden met de vingerafdrukken, vermoed ik dat er ook inderdaad geen uitzonderingen gemaakt worden bij amputaties.

Het is me (nog) niet gelukt om het document te vinden (als dat bestaat, dat weet ik dus niet) waarin lengte wordt gedefinieerd, maar in beginsel mogen we ervan uitgaan dat de lichaamslengte wordt bedoeld en dat die veranderd na een amputatie van de beide benen.

Op basis van deze logica zeg ik ja, je paspoort moet dan aangepast worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet per se. Als je benen geamputeerd worden, wordt dit door het ziekenhuis doorgegeven aan het RWD en wordt je rijbewijs geblokkeerd. Als je protheses zijn aangemeten en je bent gevalideerd,dien je je te melden bij het RWD om je rijbewijs te laten activeren. Als blijkt dat je een gewone auto kunt besturen, krijg je je rijbewijs weet terug (wordt geactiveerd) Je mag er van uit gaan dat je met de prothesen ongeveer even lang was als in het verleden, dus zal je lengte niet worden aangepast. Als je voor een aangepaste auto gaat (examen), krijg je een nieuw, aangepast, rijbewijs, Je mag er in dat geval van uit gaan dat ze je lengte ook opnemen.

Toen ik twintig was was ik 1.72 m. Op dit moment ben ik 1.70 m, door ouderdom. Geen haan die er naar kraait, ik blijf even lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt een aangepast rijbewijs. De lengte in je paspoort wordt wel veranderd.