we hebben een prodeo advocaat maar niet erg snel, als je een andere verkiest moet er dan weer eigen bijdrage betaald worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het is in Nederland in de Grondwet vastgelegd: wie rechtsbijstand nodig heeft maar niet kan betalen, heeft recht op financiële hulp. Dat noemen we 'gesubsidieerde rechtsbijstand'. De gesubsidieerde rechtsbijstand wordt geregeld door de Raad voor Rechtsbijstand. In de praktijk betaalt de Raad voor Rechtsbijstand een groot deel van de kosten van de advocaat bij onvermogen.
U heeft een vrije advocaatkeuze. Als u van advocaat wilt wisselen, moet u de Raad voor de rechtsbijstand verzoeken om de toevoeging op naam van uw nieuwe advocaat te zetten. De Raad zal dit meestal goedkeuren. Als uw oude advocaat echter al veel werk voor u heeft gedaan, kan het voor uw nieuwe advocaat echter minder aantrekkelijk zijn om uw zaak over te nemen. Beide advocaten moeten namelijk de door hen gemaakte uren onderling verrekenen.
Momenteel is de regelgeving wel zo dat iemand die wil overstappen naar een andere advocaat, tijdens een lopende procedure, nog een keer een eigen bijdrage moet betalen aan de nieuwe advocaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Via bijgaande bron kunt u het rechtsgebied opzoeken dat in uw zaak van toepassing is
https://www.eersterechtshulp.nl/rechtsgebieden