Mag je beboet worden in de gemeente Amsterdam als je Yellowbrick per ongeluk op een andere kenteken ingesteld staat?

Ik heb onlangs een boete ontvangen van de gemeente Amsterdam. Onlangs heb ik 12 uur lang geparkeerd gestaan en er is keurig 42 euro betaald. Een vriendin van me heeft Yellowbrick en heeft dit aangezet via haar app op de telefoon. Nu staat er op de boete 'niet of onvoldoende betaald', echter is er gewoon betaald binnen het tijdstip waarin de boete is uitgeschreven. Hier hebben wij een transactie van. Wat wel meespeelt is dat die vriendin van me per ongeluk op haar app nog haar eigen kenteken ingesteld had staan in plaats die van mij in te stellen, maar over dit punt kan ik niets vinden in de brief. Wij hadden in ieder geval totaal geen idee dat dit wel moest en stelde mijzelf die vraag nadat ik de boete pas had ontvangen. Als de controleur de kaart gescand zou hebben zou hij/zij op dat moment gezien hebben dat ervoor betaald is. Ik wil dit aanvechten maar zou graag willen weten:

- hanteert de gemeente Amsterdam kenteken handhaving?
- Zo nee, kan de boete vernietigd worden?
- Zo ja, kan ik dit aanvechten gezien het feit dat wij niet wisten dat er in de app een andere kenteken ingesteld moest worden en sprake is van een vergissin?
- Is het handiger om eerst in te gaan op hetgeen dat in de brief beschreven staat? Namelijk dat er onvoldoende betaald is? En voorderest niet in te gaan op het kenteken verhaal? Op het moment ik de transactie van Yellowbrick opstuur zullen zij dit namelijk wel zien. Maar nogmaals, hier spreken zij in de eerste brief niet over.

Alvast enorm bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (3)

Wat ik begrijp, is dat er wel een betaling heeft plaatsgevonden, maar op het verkeerde kenteken. Voor de gem. Amsterdam zal dit gelijkstaan aan geen betaling: zij kan namelijk niet weten dat er een betaling heeft plaatsgevonden als die op een ander kenteken gedaan is. Dat lijkt mij gelijk de reden dat daarvan niets in de brief vermeld staat.
Wat betreft je vragen.
1. Kentekenhandhaving: Misschien begrijp ik de vraag verkeerd, want wat bedoel je daar precies mee? Handhaving gebeurt doorgaans op kenteken.
2. Ik denk dat je er moeilijk onderuit komt. Feit is dat het technisch mogelijk was om een ander kenteken in te stellen, en daarom zal deze vergissing je waarschijnlijk zelf worden aangerekend.
3. Zoals gezegd: het een hangt met het ander samen. Voor de gem. Amsterdam heb jij niet betaald, omdat de betaling op een ander kenteken heeft plaatsgevonden. Maar dat kan de gem. Amsterdam niet weten.

Niettemin zou je deze bekeuring met je opmerkingen eens kunnen insturen naar een advocatenkantoor die is gespecialiseerd in verkeersboetes, zie bron. Dat kost je in principe niets, maar let op: er zijn verschillende categorieën boetes, die soms verschillende voorwaarden w.b. vergoeding kennen. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die derde heeft er geen belang bij, er is dan ook sprake van een vergissing. De belangrijkste vraag zal dan ook zijn aan wie die fout is toe te rekenen.
Antoni
9 jaar geleden
En als het niet lukt via die site, dan is een andere advocaat snel gevonden via www.advocatenorde.nl.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lastig. Enerzijds zeg ik dat je geen gelijk krijgt. Je kunt het namelijk zo uitleggen, dat je een fout hebt gemaakt die jou ook moet worden aangerekend, net zoals in de uitspraak die je hierboven aanhaalt.
Anderzijds vind ik de opmerking van Joozd ook verhelderend, al kon ik helaas die uitspraak ook niet vinden. Maar met die uitleg zou je wel degelijk een goede kans kunnen maken, als je aanvoert dat foute kentekeninvoer ook moet opgaan voor YellowBrick. Hoe dan ook, je kunt sowieso bezwaar maken en gemaakte opmerkingen meenemen.
Gemeente mag beboeten als niet betaald is voor de geparkeerde auto. In de bovenbeschreven situatie is dat het geval: er is betaald voor een kenteken van een andere auto.

Iedereen heeft echter het wettelijk recht een bezwaarschrift in te dienen
Computoon
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Daar is natuurlijk geen verklaring voor :-)
Maar ik ben bang dat de gemeente geen interesse heeft om hierover na te denken.
Computoon
9 jaar geleden
Hetzelfde als de gemeente al kun je natuurlijk geluk hebben. Maar ik zou er (gezien de hoogte van de boete) niet tot op day niveau mee doorgaan.
Hier heeft de rechter laatst een uitspraak over gedaan. Je kan hier tegen in bezwaar gaan met als reden dat je wel betaald hebt, maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat je inderdaad met je auto daar geparkeerd hebt gestaan met die kaart en niet met de auto van je vriendin. (Misschien heeft de auto van je vriendin ergens anders aantoonbaar gestaan? Of heb je een foto gemaakt van je auto op dat moment met yellowbrick kaart?)

De gemeente Amsterdam handhaaft op kenteken, als je kenteken niet goed is ingevoerd heb je nog steeds betaald maar ligt de bewijslast bij jou in plaats van bij de gemeente.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bron is link naar artikel AT5 hier over
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de uitspraak laatst ergens gevonden (neem aan op rechtspraak.nl maar nu op mijn telefoon lukt dat niet), de overweging was dat je parkeerbelasting verschuldigd bent, en dat als je dat betaald hebt en je dat kan aantonen je goed zit. Zou dus ook voor yellowbrick gelden, maar je zal wel aannemelijk moeten maken dat jouw auto daar stond en niet ook die van je vriendin.