Waarom ben je volwassen op je 18e, maar volledig zelfstandig op je 21e?

Want volwassen zijn betekend volledig zelfstandig en verantwoordelijk kunnen zijn, als je het cognitief en psychisch bekijkt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hier een paar definities van volwassenheid, die ik voor mijn studie op moest zoeken:
Wet: vanaf 18
Lichamelijk: Je bent volgroeid of je kunt je voortplanten
Psychisch: je bent zelfstandig en volledig verantwoordelijk
Cognitief: je leert geen denkstrategiëen meer bij

Volgroeid en voort kunnen planten vind ik echt raar, sommige meisjes zijn op hun 11e al ongesteld en níet volwassen.
Psychisch klopt dus niet met volwassen, zoals ik al zei. De twee wetten zijn tegenstrijdig.
Cognitief zou nog wel kunnen, maar dat kan ook veel later pas stoppen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Maar, ik bedoel dus, dat ze er vanuit gaan dat je eerder volwassen bent dan dat je zelfstandig bent, terwijl volwassenheid betekend dat je zelfstandig bent. Ik weet niet of ik het wel duidelijk genoeg uitgelegd heb. :')

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
18.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen van boven de dertig die nog steeds niet volwassen zijn, en mensen van onder de twintig die al volledig zelfstandig zijn.

Het beste antwoord

Het is mede een truc van de Staat om de ouders financieel
langer aansprakelijk te kunnen stellen voor hun volwassen zoon/dochter.
Het werkt immers maar een kant op, dus gaat er geen extra begeleidende werking van uit.
Het is de typische vlees noch vis strategie waar onze Staat zo goed in is.
Iedereen weet dat een 18 jarige nog vol puberstreken zit.
Omwille van buitenlandse 18 jarige meerdejarigheid is die in Nederland ook doorgevoerd.
Nu zijn ouders drie jaar lang gegijzeld door het (financiele)
gedrag van hun kinderen maar hebben daar niets over te zeggen.
Zolang je ouders verantwoordelijk stelt zul je ze ook gezag moeten geven.
Ik heb mijn -overigens fijne en geweldige - kinderen langer begeleid dan hun 18e mede en vooral op hun verzoek.
Die 21 jaar is zo gek nog niet als meerderjarigheid , als de ouders zelf verantwoordelijke en volwasseen mensen zijn.
Daar schort het helaas ook nog wel eens aan.
Toch is de invoering van 18 jaar als meerderjarigheid vooral een besluit genomen op financiele gronden.
De Staat spaart daar miljarden per jaar mee uit tov. 21 jaar (jeugdzorg, KB, Studiekosten, gezondheidzorg en ga zo maar door)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is allemaal een kwestie van definiëren, van afspraak dus... De een definieert volwassen als 18 en een ander doet dat op 21 pas... Het zegt niets over wat werkelijk is, want ik kan je zomaar een nieuwe definitie geven, als je kunt propageren, dus kinderen kunt krijgen vind ik je volwassen, maar groeien kan niet in feite, als je rijp en "ouder" kunt worden, kan ik je als volwassen beschouwen, maar dit is dan wel een eigen definitie...

En en je toevoeging heb je nog meer manieren om volwassenheid te definiëren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent pas volledig zelfstandig als je geen hulp meer nodig hebt van je ouders/opvoeders. En voor de één is dat 16 en voor de ander 21. In Nederland is een wet gemaakt om wettelijke kaders af te bankenen om ouders te vrijwaren voor zaken die kinderen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet helemaal, een 18 jarige kan ongelimiteerd lenen. De ouders zijn echter tot zijn 21 verantwoordelijk voor de eventuele schulden.
Het kan lang duren, ik heb 40 jaar gepuberd.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel ook voor de wet he ;) Maar dat gaat ook met mij gebeuren ben ik bang :')