Geen cao, maar wel een cao volgen

Wij hebben bij mijn werk geen cao, maar volgen een cao. Je begrijpt dat m'n werkgever de cao alleen volgt als het in zijn voordeel is. Mag dit zomaar???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Antwoorden (4)

Als er een O.R moet deze toezien dat de werkgever de cao naleeft.Zorg anders dat je bij de bond bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Een CAO is een collectieve arbeidsovereenkomst, een verzameling afspraken die overeengekomen zijn met (vertegenwoordigers van) werknemers en (vertegenwoordigers van) werkgevers. In een bedrijf van een branche waar geen bindende CAO voor is, bijvoorbeeld de IT, kan een werkgever zelf bepalen wat voor een arbeidsovereenkomst er wordt opgesteld, uiteraard moet het wel voldoen aan het algemene arborecht. Als die werkgever die arbeidsovereenkomst deels wil ontwerpen op basis van een bestaande CAO is hij daar vrij in.
Als jij het arbeidscontract getekend hebt ben je akkoord gegaan met de gestelde voorwaarden, je hebt in principe die voorwaarden te volgen tenzij die in strijd zijn met het algemene arborecht. Als je denkt dat de werkgever onredelijke eisen of plichten stelt kun je eventueel informeren bij de jurofoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de info
Dat mag,
Je mag altijd meer doen dan de wet aangeeft. Meer loon, meer vrije dagen etc etc.
Wel is het zo dat hier op een gegeven moment verworven recht is. De werkgever kan dan niet zomaar in ene er mee stoppen als het hem niet meer bevalt.
Echter bij wijziging van de CAO is hij niet verplicht mee te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de werkgever in zijn communicatie naar buiten toe aangeeft dat het bedrijf de CAO volgt, en in die communicatie geen uitzonderingen aangeeft, dan moet hij de CAO volgen en niet alleen een paar kleine stukjes van de CAO.