is een buurtvereniging verplicht om een zakelijke rekening te hebben?

al meer als 50 jaar innen wij onze contributies via 'n persoonlijke rekening..plots mag het niet meer van de bank..zij verplichten ons 'n zakelijke rekening te openen..daarom moeten wij ons registreren bij de Kamer van Koophandel etc etc..kosten van €300 op 'n totaal van € 1200 inkomsten..bizar zijn wij veel geld kwijt aan bureaucratische romslomp

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee, maar heb je al bij een andere bank geínformeerd? http://forum.fok.nl/topic/1572405
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
lijkt me ook tijd voor een andere bank.
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo 300 euro kosten?

Antwoorden (1)

Wettelijk bestaat daartoe geen verplichting.

De bank kan natuurlijk haar eigen regels hebben en als je het daar niet mee eens bent, kun je op zoek gaan naar een andere bank.

Het voordeel van een zakelijke rekening is natuurlijk dat de mutaties van de vereniging niet meer vermengd worden met de mutaties van degene op wiens naam de persoonlijke rekening staat. Dat is ook praktisch bij een eventuele controle van de Belastingdienst of bij de jaarlijkse controle door de "kascommissie". Een rekening op naam van de vereniging komt ook professioneler over bij de betalers. Het nadeel zijn de veel hogere kosten.

Toegevoegd na 11 uur:
NB:

"De bestuurders van een informele vereniging zijn in beginsel naast de vereniging aansprakelijk voor schulden van de vereniging die tijdens hun bestuursperiode opeisbaar worden. De aansprakelijkheid van deze bestuurders kan worden beperkt indien de informele vereniging wordt ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel."

Die KvK-kosten bedragen eenmalig eur 50.-, verder geen jaarlijkse bijdragen. Dus dat valt nog mee.

Nog "veiliger" is er een vereniging met rechtspersoonlijkheid van te maken. (Met notariële akte dus). Ook dat kost eenmalig geld.
Computoon