Ja. Het enige wat je hoeft te doen bij de oprichting van een eenmanszaak is je bedrijf inschrijven in het Handelsregister van de KvK. Je schrijft je persoonlijk in bij een kantoor van de Kamer van Koophandel.
Wat heb je nodig om je in te schrijven?
- een inschrijfformulier: http://www.kvk.nl/download/Formulier-1-inschrijving-eenmanszaak_tcm14-212823.pdf
- een geldig legitimatiebewijs, bijvoorbeeld je paspoort of identiteitskaart.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven de ouders niet verantwoordelijk tot 18 jaar? Zo ja, eist de kvk dan geen goedkeuring hiervan?
Amadea
12 jaar geleden
Ja, je ouders zullen financieel garant moeten staan. Zie verder bij http://www.goeievraag.nl/vraag/eenmanszaak-beginnen.70934
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat op deze wijze niet lukken, wordt bij de KVK terug verwezen.

Andere antwoorden (2)

Het bovenstaande antwoord is niet correct. Een rechtspersoon oprichten kan pas vanf je zestiende, met toestemming van je ouders en de kantonrechter.
Zie de link.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: onder de zestien kan het ook, maar dan zijn je ouders altijd aansprakelijk.
teusvh
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Een eenmanszaak is geen rechtsvorm en is dus zonder rechtspersoonlijkheid. Daarom is er géén minimale leeftijd aan verbonden.
Ja dat mag maar wel onder een aantal voorwaarden.
Dat heb ik zelf ondervonden in het verleden.
Je moet dan bij de kantonrechter een meerderjaringsverklaring aanvragen, die stelt een toezichthouder aan, deze is niet meer nodig wanneer je meerderjarig bent.
Een éénmanszaak is juridisch wel een rechtspersoon in tegenstelling wat ik hier lees.