Vriendin van vriend is overleden, zij zat in de schuldhulp, dus is er gelijk beslag gelegd, er mag niets uit huis gehaald, en nu verder?

Mijn vriend mag niets uit huis meenemen, er is beslag gelegd, ontruimen de beslagnemers nu het hele huis, of halen zij alles van waarde eruit, en moeten de achterblijvers het huis ontruimen, wat doen zij met de huisdieren, de vriendin wilde thuis opgebaard worden, mag dit nu ook niet?

Toegevoegd na 1 dag:
Even alles op een rijtje; -de vriendin woonde alleen, mijn vriend en zij hebben ooit, jaren geleden, even, samengewoond, maar niet officieel.
-zij had een bewindvoerder, deze zei echter, toen vriend hem telefonisch om raad vroeg, dat hij direct op "Non actief" was gezet, en ook niet wist hoe het
verder zou verlopen.
-zojuist is bekend geworden, dat vriendin zelfmoord heeft gepleegd, en bleek zij praktisch alles van waarde al weggeven of verkocht te hebben, het huis is
nagenoeg leeg
-familie wil niks uit het huis hebben, zolang zij maar niet het huis hoeven te ontruimen, vriend dito, al zou hij graag zorg dragen voor de dieren, opdat deze
een goed nieuw thuis krijgen.
-buren hebben gezien dat de dieren door de dierenambulance zijn opgehaald, maar niemand schijnt te weten, of te willen zeggen, waar de dieren zijn.
Allen bedankt voor de input!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het lijkt me dat je de huisdieren in ieder geval gewoon mag verzorgen. Dat zou anders belachelijk zijn. Als dat niet mag zou ik de politie bellen. Als de beslaglegging eindigt in een dood dier. Dan kan niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe mogen huisdieren in beslag worden genomen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren om extra druk te zetten op de schuldenaar om z.s.m. te betalen, qua waarde heeft het vrij weinig zin.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
In beslag nemen misschien wel. Maar dan mag je er ook van uit gaan dat ze naar behoren verzorgd worden toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt; al ze in beslag zijn genomen, dan is de beslaglegger verplicht ze goed te verzorgen. Het geen waarde hebben trouwens niet altijd waar, er zijn best heel waardevolle huisdieren. In dat geval zullen ze worden verkocht door of in opdracht van de persoon die de beslaglegging regelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@maxis735, bij inbeslagname van huisdieren, ook als deze huisdieren onder de term gezelschapsdieren vallen, dient de deurwaarder garant te staan voor de verzorging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@maxis735, ik bedoel: inderdaad, zo is dat.
Je hebt helemaal gelijk.

Het beste antwoord

Natuurlijk mag je ...........moet je zelfs............ moreel gezien , maar ook zeker praktisch , de huisdieren meteen uit huis halen, mits vriendin thuis opgebaard ligt, kan het voor de dieren (goudvissen of kanariepiet of katten, honden?) misschien nog goed zijn te weten/kennis te nemen van dit feit van overleden zijn.

Je vriend mag niet de waardevolle spullen (alles wat niet voor de schroot/kliko bestemd is) meenemen, is logisch bij schulden, maar vaak is er zo veel dat geen waarde heeft, dat het niet loont. Dit ter beoordeling van de deurwaarder die komt kijken.

Bij een uithuiszetting wordt het huis schoon opgeleverd door ingehuurde krachten, nu is dit anders, zal de familie de woning schoon moeten opleveren.

Hoe het met afwikkeling van de schulden gaat weet ik niet, maar het huis zal per bepaalde datum weer verhuurd worden (soms per de 1e anders per 15e van de maand), overleg met de wbv over datum van overhandiging sleutel en eerst inspectie ivm herstellen van bepaalde beschadigingen, veranderingen binnenshuis.

Antwoord
Alles van (enige) waarde wordt eruit gehaald om schulden te betalen. De dieren niet, de (nieuwe) tv / audio / fiets / scooter / auto / 6-pits brede fornuis (paar duizend euro nieuw) / waterbed bv en eventuele kunst wel. Dus wat waarde bij verkoop heeft wordt bekeken/geschat, (postzegel- of munt-) verzamelingen ook bv.

[Geen idee of een overledene in het eigen huis waar beslag is gelegd door de deurwaarder, opgebaard mag worden. Dit lijkt me een hele goede vraag aan de deurwaarder en aan de begrafenisondernemer, deze hebben natuurlijk heel veel ervaring. (informeren dus).]
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vriend heeft via, via, vernomen, dat de familie, de "erfenis" verwerpt, en ook de woning niet zal ontruimen, mocht men dit vragen, maar mijn vriend is ook geenszins van plan dit te doen, kan men dit eisen van hem, ze woonden niet samen, en mag de familie dit wel weigeren? De huisdieren zijn door de dierenambulance opgehaald, aldus de buren, maar men wil mijn vriend niet zeggen waar de dieren naar toegebracht zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp nu dat de vraag gesteld wordt door een buitenstaander en zelfs de vriend geen recht van meebeslissen heeft.In de kern blijft mijn antwoord geldig. Inbeslagname van gezelschapsdieren is nooit aan de orde, een rechter zal een gerechtsdeurwaarder daar nimmer toestemming voor geven.
Inekez1
7 jaar geleden
- Familie mag weigeren de erfenis te accepteren. Ze mogen dan niets uit het huis halen, ook niets wat geen cent waard is maar wel emotionele waarde heeft.
- Als vriend en overleden vriendin niet officieel samenwoonden en geen andere officiële verbintenis hadden, dan heeft vriend geen rechten maar ook geen plichten ten aanzien van huis, inboedel en huisdieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1, inderdaad, het grote misverstand.
Het is juist, niets van de inboedel mag worden verwijderd maar wel degelijk dingetjes met alleen emotionele waarde (zoals fotoalbums).

Andere antwoorden (2)

Er is beslag gelegd, dat is aan jou/jullie bekend gemaakt. Neem contact op met de persoon die dit aan jullie heeft gemeld.
In overleg kun je dan mogelijk de huisdieren gewoon zelfs meenemen en er een nieuw goed tehuis voor zoeken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de soort dieren, want soms kunnen huisdieren ook waardevol zijn en daarmee voor de schuldeisers van waarde zijn.
In ieder geval zou ik ze blijven verzorgen(!) Dat is namelijk in ieders belang, want ze zijn niks meer waard voor de schuldeisers als ze dood zijn gegaan van de honger. En dat wil jij natuurlijk ook helemaal niet.
Het opbaren kun je dan ook bespreken, maar ik denk niet dat dat een probleem zal zijn. Wel denk ik dat na de uitvaart, er vrij snel geregeld gaat worden dat alles van waarde wordt verkocht. Zorg er ook hierbij voor dat je in contact bent met de persoon die dit regelt, zo kun je de spullen die niet van geldelijke waarde zijn, maar wel emotionele waarde hebben misschien nog aan de nabestaanden laten toekomen.

Wat de huisdieren betreft: gewoon blijven verzorgen! (dat is nu even één van de belangrijkste dingen).
Het opbaren kan de uitvaartverzorger ook regelen namelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet bekend is welke relatie er bestond tussen uw vriend en zijn overleden vriendin. Woonde zij alleen? Wie verblijft er momenteel in het huis?
Ook is niet bekend of het om schuldhulpverlening (het minnelijk traject) of om schuldsanering (het wettelijk traject) ging. Bij het wettelijk traject is er namelijk door de rechtbank een bewindvoerder aangewezen.
Voor beslaglegging op de goederen is een rechterlijke toestemming nodig. Een deurwaarder die ‘opeens’ aan de deur verschijnt om via beslaglegging een vordering
te incasseren hoeft men niet binnen te laten
Laat ik aannemen dat in deze zaak de deurwaarder (ik heb het hier over een gerechtsdeurwaarder) inderdaad bevoegd is om beslag te leggen, dan dient hij gelijk een inventarislijst op te stellen.
Op deze lijst (ook wel proces-verbaal genoemd) vermeldt hij de goederen welke hij in beslag gaat nemen. Beslaglegging op gezelschapsdieren is in bijzondere gevallen toegestaan.
De inboedel blijft gewoon in huis, dus ook de gezelschapsdieren als deze op de inventarislijst staan. Niets van de goederen mag worden verwijderd of worden beschadigd. De mogelijkheid blijft dan bestaan om de schuld alsnog te betalen door degene voor wiens laste de schuld is (gekomen). Gebeurt dit niet, dan wordt de inboedel openbaar verkocht.
Uitzondering daargelaten, zal een rechter niet snel beslissen dat er beslag gelegd mag worden op een gezelschapsdier, het wordt door rechters vaak niet toegestaan, aangezien het weinig tot niets bijdraagt aan het doel. Namelijk geld inzamelen.
Uitzondering kan zijn als het gaat om een financieel kostbaar rasdier.
Heeft de rechter geen toestemming gegeven beslag te leggen op de gezelschapsdieren dan mogen deze dus gewoon naar een liefderijke verzorger(ster) verhuizen.

Het in beslag nemen van huisdieren is zo goed als nooit te rechtvaardigen en zelfs af te raden, adviseert het Deurwaarders Collectief Nederland. De deurwaarder welke het dier in beslag neemt dient zich te realiseren dat hij vanaf dat moment voor de verzorging garant moet staan. Met hieraan verbonden consequenties en gevolgen indien dit niet goed verloopt.
Het in beslag nemen van dieren moet uitsluitend gebeuren indien er geen andere verhaalsmogelijkheden zijn. Het in beslag nemen van gezelschapsdieren is nooit aan de orde.
Als de uitvaartverzorger geen bezwaren heeft kan het opbaren gewoon geschieden in huis. Verstandig is om de inbeslaggenomen goederen bij elkaar te zetten en de kamers goed af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelet op de toevoeging bij de vraag, zijn mijn eerste vragen zo gek nog niet.
Er is geen relatie tussen vriend en overledene, zij woonde alleen, het huis is nagenoeg al leeg. Deze aangelegenheid gaat alleen de familie aan. Ieder ander is een buitenstaander en dient zich dus afzijdig te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ voor 't antwoord
echter bij schuldhulp verlening kan ik me voorstellen dat de uitvaartverzorger de extra kosten voor opbaring thuis ( koeling etc) bij de opdrachtgever in rekening brengt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Theo, ik heb de vraag zoveel mogelijk in zijn algemeenheid beantwoord. Nu blijkt dat het verhaal niet alleen tegenstrijdigheden bevat, maar ook gegevens die niet waar kunnen zijn, bv.
"zij bleek praktisch alles van waarde al weggeven of verkocht te hebben".
Er is sprake van een bewindvoerder. Die moet een lijst maken van de goederen en bij de griffie deponeren. Hij moet zorgen dat alles wat onder bewind is gesteld in stand blijft en goed wordt beheerd. Alles van waarde verkopen of weggeven kan dus niet zonder medeweten van de bewindvoerder. Het kan zijn dat van de opbrengst schulden zijn afbetaald. Voor een verwerping moet elke erfgenaam en opvolgende erfgenaam een verklaring bij de rechtbank afleggen. Ik ben ervan overtuigd dat de uitvaartverzorger eventueel in samenwerking met de gemeente en de gerechtsdeurwaarder precies doen wat zij in deze trieste omstandigheid moeten doen. Het is mijn mening dat het een buitenstaander niet past info in te winnen en diep te duiken in een zeer persoonlijke familieaangelegenheid, die hem niets aangaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb de vraag gesteld, voor de vriend, die daar dus van op de hoogte was, en hij heeft een contact binnen de familie, de dochter van de overledene, die heeft inderdaad meteen moeten tekenen dat zij NIKS van doen wilde hebben met haar moeders 'erfenis'.
En als de bewindvoerder in een andere stad woont, hoe moet deze dan kunnen controleren, of de boedel niet verkocht of weggeschonken zal worden? Edoch, dank voor Uw bijdragen.