Krijg ik een VOG na betrokkenheid bij een vechtpartij(3.5 jaar terug) ? Ik ben aangenomen voor een baan in de jeugdzorg.

Bij de betrokkenheid heb ik een taakstraf van 40 uur gekregen, de andere partij ook. Eind december mag ik starten, ik ben als de dood dat ik nu nog geen VOG krijg. Eind april is het 4 jaar terug. Hoe schatten jullie de kans in ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (1)

Voor meerderjarigen geldt in principe dat er, sinds de veroordeling, 4 jaren moeten zijn verstreken om voor een VOG in aanmerking te komen. (Bij zedenzaken en sollicitaties voor bepaalde functies gelden langere terugkijk-termijnen).
Strikt genomen zou je dus nét buiten de boot kunnen vallen. Toch lijkt me dat, onder normale omstandigheden, niet waarschijnlijk.

In de eerste plaats zal men bij beoordeling van de aanvraag niet alleen kijken naar je verleden, maar ook naar je toekomstperspectief. Het is niet de bedoeling dat het afwijzen van de aanvraag jouw carrièremogelijkheden op een onevenredige manier schaadt. Bovendien heeft je nieuwe werkgever op het aanvraagformulier vermeld wat het doel van de aanvraag is en op welke functieaspecten hij jou wil laten screenen.

Verder is het zo dat jij, wanneer men van plan is het VOG af te wijzen, eerst nog de gelegenheid krijt om jouw kant van het verhaal toe te lichten voordat de definitieve beslissing valt. Daarbij kun je je strafrechtelijke gegevens inzien. Pas daarna ontvang je een beslissing, waarin overigens nooit de reden van eventuele weigering wordt vermeld. Bij afwijzing kun je ook nog tegen dat besluit in beroep gaan.
Pieter2011