Mag een agent een volwassene met kinderen vanwege een belediging even opsluiten?

Dit is eigenlijk al zo'n 10 jaar geleden gebeurd, maar ben nou toch nieuwsgierig of het wel allemaal zo rechtmatig was.

Mijn moeder was met mijn broertjes ( 3 en 7) en ik (10 ) in Den Haag en zij had eventjes de auto geparkeerd zonder te betalen, omdat mijn jongste broertje nodig naar de wc moest. In die paar minuten dat ze weg was, kwam een agent langs en deelde hij een bekeuring uit. Hij was nog bezig met de bekeuring uitschrijven toen mijn moeder er aan kwam met mijn broertje. Gefrustreerd zei ze toen ' klootzak' . Mijn moeders Nederlands was niet goed en ze bedoelde eigenlijk iets in de trant van ' dit is klote', maar dit begrijpt de agent uiteraard niet. Toen mijn moeder vervolgens in paniek mij vroeg om uit te leggen dat ze het niet zo bedoelde, negeerde de agent ons.
We moesten vervolgens meteen met hem mee naar het politiebureau, en ik kan me alleen nog herinneren dat wij toen een tijdje ( ong. half uurtje ) werden opgesloten in een wit kamertje wat leek op een soort isoleercel, volgespoten met graffiti en een toilet in een hoekje. Mijn broertjes en ik waren ondanks die korte tijd toch redelijk overstuur van deze gebeurtenis, aangezien we niet goed wisten wat er nou allemaal gebeurde en opeens opgesloten werden.

Nu weet ik dat een belediging van een agent in zijn functie zwaar kan wegen en dit gepaard kan gaan met een boete, maar mocht hij een moeder met haar kinderen zomaar meenemen naar het politiebureau en even opsluiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja. Dat mag. Als je moederr is aangehouden voor belediging is dat gewoon terecht. Kwestie van fatsoen ook. Verder wordt een aanhouding getoetst door een hulpofficier van justitie. Hoop dat ze er wat van geleerd heeft. A. Betalen bij parkeren en B. Geen mensen uitschelden als je terechtgewezen wordt door een agent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de andere kant mag haar kant van het verhaal ook verteld worden.
Ja, natuurlijk moet je betaald parkeren, daar waar het moet.
Aan de andere kant; In de tijd dat ze haar chipkaart/geld (wat ze dan ook nog eens bij zich moet hebben) heeft gevonden, en een parkeermeter heeft gevonden, heeft het kind al in zijn broek gepiest. Wat dan dus betekend dat ze voor niets heeft betaald, en dat geld ook niet meer terug krijgt. Dus dan is ze én geld armer, en het kind heeft een vieze broek. Met een vieze broek mag je volgens mij ook niet over straat lopen, bovendien doe je dat je kind niet aan, dus je moet weer naar huis. Waar dat dan ook is. Wat kan betekenen dat je een hele dag onderweg bent, om tot de conclusie te komen dat je eigenlijk weer terug naar huis moet om een schone broek te halen.
Wat dus weer geld kost aan benzine, auto-verbruik, etc. Dus ik begrijp haar keuze wel, even snel de auto aan de kant, kind in de bosjes laten plassen. (ook strafbaar) Maar ja ze zetten ook geen WC om elke hoek van de straat. Alleen het taalgebruik is dan niet zo netjes nee. Ik snap dan wel dat haar Nederlands niet zo goed is. Maar waar leg je dan je prioriteit, bij het vloeken, of bij het netjes kunnen uitleggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kinderen hebben niets gedaan, dan hadden zij toch niet opgesloten hoeven te worden, even apart met een agent(e) als oppas, was netter geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1) Ja @JodenHartogh : helemaal mee eens, maar 2) inderdaad @Crea : zoals ik ook in de reacties schreef, 3) zou het netter/beter geweest zijn de kinderen even apart met een andere politieagent te houden, terwijl de zaken met moeder geregeld werden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Ja natuurlijk mag dat. Die volwassene, als begeleider van de kinderen, is namelijk zelf verantwoordelijk. Ze had ook kunnen bedenken dat ze kleine kinderen bij zich had en het misschien op een andere manier had kunnen aanvliegen. Zoals jij het stelt draai je als het ware de verantwoordelijkheid om, en dat is niet terecht, naam mijn mening.

En dat heeft niks met kennis van de taal, inburgering of wat dan ook te maken, maar is normaal verantwoordelijk sociaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je stelt een vraag op GV en je krijgt een antwoord. Ik ben van mening dat je de verantwoordelijkheid niet kunt omdraaien.Ik heb in reactie op de vraag al aangegeven hoe ik daar inzit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat respecteer ik, zoals u mijn antwoord respecteert.