Kan ik mijn moeder voogdij over mijn kind geven wanneer ik kom te overlijden?

Mijn ex heeft het kind alleen erkend, voor de rest zijn we niet getrouwd geweest of geregistreerd partnerschap. Hij heeft ook geen ouderlijk gezag, dat heb ik alleen. Kan ik mijn moeder nu voogd laten worden als ik kom te overlijden?! En kan ik dit op laten stellen in een testament of gaat mijn kind toch automatisch naar de vader dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K

Het beste antwoord

Na het overlijden van een ouder die alleen het gezag had, bepaalt de rechter wie het gezag krijgt. Had de ouder in een testament een voogd aangewezen, dan kan die persoon het gezag krijgen. Als deze persoon voor het kind wil zorgen, moet ze dat regelen bij de rechtbank. Zij moet de overlijdensakte en het testament meenemen. Bij de rechtbank moet zij verklaren dat zij voogd wil zijn van het kind.
Er kan ook nog een ouder zijn, die niet het gezag heeft. Als deze ouder het gezag over zijn kind wil, kan hij een verzoek doen aan de rechter. Hij heeft zelfs een voorkeurspositie, die een jaar lang blijft bestaan. Dus ondanks een testament kan de rechter dan het gezag aan de andere ouder geven. Lopen de belangen van het kind gevaar bij de ouder, dan benoemt de rechter een ander tot voogd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel ouders willen iets regelen voor het geval hun iets overkomt. Wie worden de nieuwe ouders voor de kinderen? Om te voorkomen dat de rechter dat bepaalt, kun je zelf de voogden aanwijzen.

Je kunt het voogdijschap pas vastleggen wanneer je het gezag hebt over een kind. De vraag moet dus eigenlijk luiden: wie heeft het gezag over de kinderen? Dat zijn de gehuwde (of als partner geregistreerde) ouders. Die hebben van rechtswege het gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die tijdens hun huwelijk (of partnerschap) geboren zijn.

Ongehuwden zullen het gezamenlijk ouderlijk gezag bij de rechter moeten aanvragen. Let op: de moeder heeft altijd het gezag, ook al is zij niet gehuwd. Een ongehuwde vader kan het gezag pas krijgen (samen met de moeder) na dat verzoek aan de rechter.

In beginsel heeft dit niets te maken met de erkenning door de (ongehuwde) vader. Door erkenning ontstaan er familierechtelijke betrekkingen tussen de vader en het kind. Op grond van deze familierechtelijke betrekkingen erft het kind van de vader (en mogelijk omgekeerd), en ontstaan er onderhoudsverplichtingen.

Wel is het zo dat een vader die het kind erkend heeft, veel sterkere papieren heeft als hij het (mede-)gezag opeist dan wanneer de vader het kind niet erkend heeft. Dus: voor het aanvragen van het gezamenlijke gezag hoeft een ongehuwde vader zijn kind niet erkend te hebben, maar het helpt wel.

Er is overigens pas sprake van voogdijschap indien iemand anders dan de ouder het gezag uitoefent. Gezag valt dus uiteen in ouderlijk gezag enerzijds en voogdij anderzijds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is gewoon mogelijk en dat geeft bij mensen een fijn gevoel de voogdij geven aan iemand die je vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, aangeven dat je je moeder als voogd wilt hebben indien jij overlijdt is mogelijk en ook een fijn gevoel voor jezelf om alles goed geregeld te hebben als het leven anders loopt dan je zou willen.

De redenen waarom je dit wilt, en niet per direct de vader van je kind wilt laten zorgen zijn ons niet bekend, maar ik neem aan dat je die hebt. Een vader heeft in Nederland helaas niet zoveel (vanzelfsprekende) rechten als de moeder, maar gelukkig wel een vooraanstaande positie in dit geval. Hij heeft het kind erkend, het is wettelijk zijn kind. Hij zou dus ook het gezag aan kunnen vragen indien gewenst. Of dit ook zal worden gegeven heeft weer met andere factoren te maken.