Mag een brandweerman te hard rijden op weg naar de kazerne voor een melding?

Als een brandweerman thuis is en een melding van bijvoorbeeld een reanimatie krijgt, mag hij onderweg naar de kazerne dan te hard rijden omdat er een hoge prioriteit aan de melding is verbonden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geachte,
De wet is daarin zeer duidelijk!
Een werknemer , werkzaam in gelijk welke sector, ongeacht, Openbare veiligheid, Gezondheid, enz, MOET zich ten allen tijde aan het verkeersreglement houden!.
Dus cfrm de Wetgeving, de Maximum snelheden niet overschrijden, en het houdt ook in, dat U derhalve niet 'snel nog even door het oranje mag rijden', gelet als U de mogelijkheid hebt, tot veilig te remmen, U dient te stoppen!, Enkel en voertuig, dat Prioritair MAG rijden, mag de Maximum snelheid overschrijden, en dan nog 'op eigen verantwoordelijkheid'.
Er bestaat een Arrest van de Rechtbank te Leuven, waarin, een ziekenwagen bestuurder, net niet veroordeeld, omdat hij MET ZIEKENWAGEN!, IN OPDRACHT, door het RODE LICHT was gereden, aan een te hoge snelheid!!.
De rechter heeft toen het besluit genomen, dat dit 'onverantwoord , was en ontoelaatbaar', doch de man, kwam er met een berisping vanaf!
Dus conclusie, ook al staat er een mensenleven op spel, zolang U, met Uw eigen voertuig rijd, bent U gebonden, aan de Verkeerswetgeving!, meer nog, het kan zelfs Uw rijbewijs kosten, gelet U en voorbeeld functie uitvoert. In de hoop U hiermede toch iets geholpen te hebben?
U kan de bewuste rechtszaak terug vinden, in de Jaarverslagen van de Politie Rechtbank te Leuven!

Antwoorden (1)

Nee dat mag niet omdat hij namelijk niet de vereiste geluids- en lichtsignalen kan voeren. Als overige verkeersdeelnemers hem niet horen of zien is dat dus te gevaarlijk voor het overige verkeer.