Sperma doneren is niet meer anoniem in Nederland. Betekent dat dan dat een man die sperma geeft bericht ontvangt wanneer er een kind is mee verwekt?

Vroeger kon je de kinderen niet kennen die je had verwekt bij vrouwen die je sperma hadden gekregen via de spermabank. Tegenwoordig is er geen anonieme donatie meer. In hoeverre kun je dan als vader van zo'n kind ook contact hebben ermee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

De man krijgt geen bericht, en al helemaal niet over de mensen bij wie hij een kind heeft verwekt.

De spermadonor is niet anoniem meer, maar het gezin dat met behulp van zijn sperma een kind heeft gekregen, is dat wel. De donor kan dus ook niet na een paar jaar ineens op de stoep staan omdat hij vadergevoelens heeft gekregen en betrokken wil worden bij de opvoeding of zoiets. Pas na zestien jaar kan het kind zijn gegevens opvragen en contact met hem opnemen, en andersom kan sowieso niet.

Als je graag wel wilt dat een spermadonor betrokken is bij het kind, moet je dus gaan voor een bekende donor, niet via de spermabank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het initiatief wordt bij het kind gelegd. Vanaf zijn zestiende jaar mag het kind, om de gegevens van de donor vragen. Dit staat in de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting, die op 28 mei 2002 van kracht werd.

Het ziekenhuis levert de identiteitsgegevens van de donoren en de vrouwen bij wie een kind is verwekt aan bij de Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting.
Deze stichting zorgt voor de registratie van donor- en patiëntgegevens en bemiddelt later, als het kind informatie vraagt over de identiteit van de donor, of contact met hem wil hebben. De huisarts van het kind kan inzage krijgen in de medische gegevens van de donor die van belang kunnen zijn voor een gezonde ontwikkeling van het kind.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Mag je als vader de contactopname weigeren?