kun jij een willekeurige afbeelding of tekst uit internet gebruiken voor doeleinden?

Ik bedoel dus NIET een logo van iemand of een tekst die al op een website van iemand staat of een afbeelding van iemand. Gewoon afbeelding die op google staan waarvan niet duidelijk is van wie die is. Natuurlijk is zo een tekening of een afbeelding of een tekst wel ooit door iemand is geschreven of gemaakt maar het is niet duidelijk van wie.Kan ik de gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, ook als je niet weet wie de afbeelding heeft gemaakt, heeft deze zeer waarschijnlijk wel de auteursrechten erop.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dat geldt ook voor teksten, muziek, filmpjes etc.

Via google images kun je overigens in de search tools aangeven "Labeled for reuse" onder "Usage rights".
7 jaar geleden
bamibal
7 jaar geleden
Het hangt af van de "doeleinden". Je mag in de meeste gevallen wel degelijk een auteursrechtelijk beschermd werk voor privédoeleinden gebruiken.
gvrox
7 jaar geleden
Dat klopt, zo lang het nieuwe werk niet openbaar gemaakt wordt, of dat er sprake is van een citaat. De vraag zelf is hierin niet duidelijk, ik ging er van uit dat vraagsteller het resultaat openbaar wilde maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is idd om ook de afbeelding of tekste weer te gebruiken op eigen websit of op eigen account die overigens wil openbaar is en voor iedereen toegankelijk is.