Is het scholen toegestaan om studenten een negatief bindend studieadvies te geven?

Bij veel verschillende opleidingen moet je in het eerste jaar minimaal 40 studiepunten van je Propedeuse hebben gehaald om door te mogen naar het tweede jaar. En bijvoorbeeld op de PABO (lerarenopleiding voor basisonderwijs) moet je in het eerste jaar een reken- en taaltoets gehaald hebben.

Mogen scholen volgens de wet je, als je eventuele toetsen en/of studiepunten niet haalt, verbieden om naar het tweede studiejaar te gaan?

Of is dit maar een manier om het slagingspercentage zo hoog mogelijk te houden, en mogen scholen je helemaal niet verbieden om naar een volgend jaar te gaan?

Graag ook de relevante wetsartikelen vermelden aub.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

ik heb geen idee wat het juiste wetartikel is, maar ik zeg dit uit ervaring:

mijn hogeschool en volgens mij die van allemaal heeft inderdaad een limiet aan studiepunten die je moet halen om door te kunnen naar het volgende jaar. Dit is inderdaad 40 (als je alle 60 hebt, heb jij je propedeuse)

de reden waarom dit is ingesteld is zodat je niet te lang kan doen over je propedeuse en je dus niet jaren blijft hangen.

Haal je de 40 punten wel, dan heb je tot het einde van het 2e jaar om die 60 punten te halen, heb je het dan niet, dan krijg je alsnog een negatief studieadvies.

Ik heb ook een opleiding journalistiek gedaan en heb toen niet de benodigde 40 punten gehaald, ik kreeg toen een negatief studieadvies wat later in het jaar een BINDEND negatief studieadvies werd, je wordt dan automatisch uitgeschreven van de opleiding.

Dit is volledig toegestaan en legaal.

je krijgt in het eerste jaar genoeg kansen om toetsen en dergelijke over te doen om genoeg punten te halen (De eerste 40 dus) als je die niet haalt, heb je niet genoeg inzet of kennis getoond en willen ze je dus niet nog eens 4 jaar hebben rondlopen zonder dat er resultaten behaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij in de klas hebben een paar leerlingen een bindend negatief studieadvies gehad. Deze moeten van school. Er zijn in mijn opleiding (oefentherapie Cesar) 45 punten nodig inc. de verplichte punten (stage). Dit geeft toegang tot het tweede jaar.

Dit zijn de regels van de school (HU) zoals ze in mijn studiegids staan. Of dit aan een wet verbonden is staat er niet bij. Misschien moet je volgens hun teveel inhalen als je te weinig punten hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je je P niet in het tweede jaar haald krijg je alsnog een negatief studieadvies en moet je alsnog met de opleiding stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het Ministerie van onderwijs er wel meer over kan vertellen lijkt me.