Waarom heeft de politie geen autozoekingsbevel nodig.?

Om je huis te doorzoeken hebben ze een huiszoekingsbevel nodig.
Maar als je denken dat je zit te bellen,en je zegt dat je geen telefoon hebt kijken ze wel in je auto.
Kun je dit ook weigeren,of is het niet mogelijk omdat je op de openbare weg staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het binnentreden van een woning is een veel grotere inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene/ verdachte dan het doorzoeken van elke andere plaats. Vandaar dat de wetgever heeft bepaald, dat voor het binnentreden van een woning, zonder toestemming van de bewoner een bevel tot binnentreden nodig is. Uitzonderingen daargelaten, zoals in geval van nood: brand, directe hulpverlening etc.

Bij een auto is zo'n bevel alleen nodig, als de auto kan worden aangemerkt als woning. Denk dan aan bijv een camper of een vrachtwagen, waarin ook overnacht wordt. Er is een bed aanwezig.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is wettelijk zo geregeld,hoogstwaarschijnlijk om dat je daarmee onwerkbare situatie's krijgt,aangezien zo'n aanvraag veel te veel tijd in beslag zou nemen.
Nu gaat het om een telefoon,maar wat als het om een vuurwapen gaat?Ik ben blij dat een autozoekingsbevel niet bestaat,al moeten ze op dat gedonder over al dan niet bellen wel iets vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doorzoeken van een auto is per wet en zelfs per artikel geregeld. Dwz dat je bijvoorbeeld voor een gsm wel mag zoeken, maar alleen als men denkt dat je deze niet handsfree tijdens het rijden hebt gebruikt en niet om je adresboek te bestuderen. Voor het niet bij je hebben van een kentekenbewijs weer niet. In sommige gevallen zou het kunnen zijn dat er wordt gevraagd of je toestemming geeft aan een onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt omdat de wet het ongevraagd binnentreden van een woning van iemand extra moeilijk heeft gemaakt, wat niet zo is geregeld voor iemand zijn auto. De reden hiervan is dat de wetgever heeft gevonden dat een doorzoeking van een woning een veel grotere inbreuk vormt op de privacy van mensen dan een doorzoeking van andere bezittingen, zoals een auto.