Waar kan ik vinden wat de straf/boete is voor het aftappen van stroom ? door de meter te omzeilen?.

naar aanleiding van een eerder gestelde vraag over aftappen.
Geef ik een ietwat illegaal advies om stroom af te tappen.
door de meter te omzeilen.
dus niet van een openbare ruimte

Stel de situatie is dringend en verder niet illegaal zoals het aftappen voor een wietplantage.
maar simpelweg om de woning warm te houden voor je kinderen o.i.d ? voor een zo kort mogelijke periode.
En er is echt geen ander snelle andere mogelijkheid.
geen geld voor petroleum kachel o.i.d ???
zeg maar verzachtende omstandigheden te over ?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
10.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet zoiets als 'ietwat illegaal'. Iets is legaal, of niet. In dit geval is stroom aftappen illegaal. Het mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat in een huis waar kinderen verblijven je nooit moet afsluiten. Ze moeten sneller ingrijpen als de rekening niet wordt betaald. Nu loopt het vaak zo op dat de mensen het helemaal niet meer kunnen betalen.
Zeker met jonge kinderen vindt ik afsluiten not done.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent toch niet toevallig mijn buurman he?! ;-)
capthavoc
13 jaar geleden
Inderdaad dat "ietwat" klopt niet hoor maar ja als je niet anders kan je moet wat.
ikzelf heb het nooit hoeven doen maar ben wel eens in de situatie geweest dat de stroom werd afgesloten door een administratieve fout. gelukkig wist ik het op te lossen door aardige buren.
maar stel je voor je hebt geen keuze je ben ter goeder trouw en zal alles in het werk stellen de situatie zo spoedig mogelijk op te lossen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze je dan net zoveel boete/straf geven als zeg maar een illegale wietkweker.
capthavoc
13 jaar geleden
nee maartje ik ben niet je buurman ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig, anders had ik je even een digitale oplawaai gegeven.
capthavoc
13 jaar geleden
oef daar kom ik goed weg ;)
capthavoc
13 jaar geleden
ben wel lichtewlijk nieuwsgierig naar je verhaal maartje ?
nog advies nodig of,.... is het al goed opgelost ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hoempapa, ook ouders met jonge kinderen moeten gewoon hun energie rekening betalen, ze hebben hier zélf de verantwoordelijkheid voor, je wordt niet zomaar afgesloten, daar gaan heel wat brieven aan vooraf, als je dan laat zien dat je wil meewerken en wil betalen wordt er echt niet afgesloten.
Niet 'ze' moeten sneller in grijpen,om de rekening betaald te krijgen, de ouders hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nelly/Hoempapa
Wie er verantwoordelijk is voor rekeningen betalen vind ik niet erg belangrijk meer in dit soort situaties. Als nadenkertje:
De afgelopen paar weken is er ongeveer een klein jaarsalaris bijgeschreven op onze bankrekening (meer dan een jaar netto bijstand dus).....sommige bedrijven nemen het niet erg nauw met hun betalings verplichtingen. Het is dat we een redelijk krediet bij de bank hadden.....heeft ons dus alleen maar rente gekost ipv afsluitingen.
(Nu is ons saldo weer normaal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie er verantwoordelijk is voor de rekeningen is juist wel belangrijk. Er zijn in Nederland zoveel mogelijkheden voor schuldhulpverlening, schuld sanering enz. Daarnaast wordt de stroom niet afgesloten wanneer er 1 maandje niet betaald wordt, daar gaat zeker een half jaar wanbetaling + niet reageren op brieven aan vooraf. Dus ja, als je (ook als ouder) er zelf voor kiest om je kop in het zand te steken dan wordt op een gegeven moment de stroom afgesloten. Om dan iemand anders (letterlijk) te laten betalen voor jou fouten door hun stroom af te tappen is gewoon fout en gelukkig strafbaar. Naast het geld wat je die andere persoon kost (die het misschien ook niet kan betalen) veroorzaak je vaak ook een brandgevaarlijke situatie. En ja natuurlijk is zo'n situatie vervelender als je kinderen hebt. Maar juist dan ben je er zelf voor verantwoordelijk dat je het niet zo ver laat komen. Juist dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Reinier, er zij altijd goede redenen aan te voeren, om niet in staat te zijn, je stroom rekening te betalen,vaak kunnen mensen daar zélf ook niets aan doen.
Heb zelf, na het overlijden van mijn man en problemen met onze eigen zaak, ook 5 jaar lang, tot aan mijn nek in de schulden gezeten, met drie opgroeiende kinderen. Maar huur , gas, water , licht, ziekenfonds, verzekeringen werden altijd betaald.
Net als @Mormel aangeeft, er wordt niet zomaar afgesloten, als je contact opneemt met de energie leverancier, en je situatie uitlegt , is er heel goed iets te regelen, maar dan zal je wel van je moeten laten horen en niet gaan zitten afwachten totdat het te laat is en de deurwaarde al op de stoep staat.
Er is geen enkel excuus om illegaal aan je stroom te komen.

Antwoorden (4)

In het algemeen weet de energieleverancier je wel te vinden als ze daar achter komen. Ze zullen een gepeperde rekening sturen. Aangezien er geen meterstanden zijn, zullen ze de ontvreemde Kwh's schatten, en nogal naar boven toe afgerond. Als je niet betaalt zullen ze een civiele procedure aanspannen.
AWM
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
ik ga er in dit geval even vanuit dat ze je altijd zullen vinden.
Aangezien je het zegel op de meterkast hebt moeten verbreken omdat de monteur al is geweest om de zaak af te sluiten.
Technisch gezien en fluitje van een cent
maar juridisch natuurlijk foute boel.
maar hoe fout is het ?
is het een overtreding of een misdrijf
geldstraf of gevangenisstraf ?
stel iemand met gezag en kennis op dit gebied zegt ons dat het zeker 60.000 euro kost omgeacht de duur van de zegelverbreking.
dan zal ik toch mijn "advies" op de vorige vraag moeten herzien. ik ga er vanuit dat je zo snel mogelijk weer legaal wilt zijn
maar echt niet anders kunt.
AWM
13 jaar geleden
Nee, bij een gewoon woonhuis zal je dat geen 60 mille kosten.
Als de zaak voorkomt zal de energieleverancier zijn schade aannemelijk moeten maken aan de rechter. Zoveel energie zal je niet illegaal verbruikt hebben.
Bij wietkwekerijen die lange tijd hebben afgetapt lopen de bedragen wel vaak in de tienduizenden euro's, omdat er heel veel stroom nodig is voor het kweken van wiet. De rechter stemt dan vaak in met hele hoge schattingen.
Stroom aftappen is stelen.
Hoe dringend kan het zijn? In deze periode heb je geen verwarming nodig.

Men zal dus andere instanties moeten benaderen.
Naar de Sociale Dienst of gemeente voor een budgetconsulent. Die zorg er wel voor dat je de meest noodzakelijke voorzieningen krijgt, aangepast aan je situatie.

Jezelf nog dieper in de nesten werken is alleen maar averechts en ook nog eens een slecht voorbeeld voor die eventuele kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
Ik geef je groot gelijk alles beter dan illegaal
maar mijn eigenlijk vraag is nog open ?
wie weet hoeveel straf/boete en waar kan ik het vinden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor stelen staat geen vaste strafmaat.
Een rechter zal altijd naar alle omstandigheden kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
artikel 310 van het Wetboek van Strafrecht.
Het artikel diefstal luidt populair gezegd: Degene die andermans spul zonder toestemming wegneemt, wordt voor diefstal gestraft.
Straf wordt per geval bepaalt.
Als je dringend stroom nodig hebt kun je dat ook netjes lenen van de buren....via een verlengsnoer.
Betaal hun er wat voor en je bespaart minimaal de vaste kosten. (abonnements tarief)

Overigens is electrischestroom een zeer dure huis verwarmer....

tenzij je die alleen wilt hebben om de pomp en electronica van je cv aan te krijgen...

behalve bij de zeer moderne warmtepomp systemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
ja dat bedoel ik dus alleen stroom voor de CV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan houd ik me aan de aanbeveling om via de buren met een verlengkabeltje aan stroom te komen. Een stroomgenerator lijkt me te duur voor dit doel (en kan je niet binnenshuis draaien zonder speciale voorzieningen)
In een perfecte wereld zou je gewoon stroom hebben gehad en was het niet al afgesloten.

Helaas is het energiebedrijf gewoon een winstbedrijf dus blijft het echt jatten.

Meestal als je aftapt en je wordt gesnaaid wordt je contract niet meer verlegd en moet je zelf maar zorgen waar je je stroom vandaan haalt.
Je zult ook nog een flinke aanslag krijgen, ook al is het maar een beetje want ze zullen dat wel aardig afronden. Tevens denk ik ook dat ze er aangiften van doen, met alle gevolgen van dien. Misschien is de rechter wel coulant maar daar heeft het energiebedrijf weinig mee te maken.

Dus ook voor een beetje zou ik het niet wagen, of lief aan je buurtjes vragen of je de stroom mag lenen als het heel koud is....