Welke gemeenten staan trouwen toe door een trouwambtenaar voor 1 dag?

In de veel gemeenten is een klein aantal vaste trouwambtenaren waar men uit kan kiezen als ze gaan trouwen.
Sommige gemeenten staan ook trouwambtenaren toe uit andere plaatsen, op voorwaarde dat ze in een andere gemeente al trouwambtenaar zijn.
Er zijn echter ook gemeenten, waaronder Amsterdam, waar het mogelijk is om een vriend, kennis of familielid voor 1 dag als trouwambtenaar te laten optreden, ook al is hij/zij elders (nog) geen trouwambtenaar.

Is er een lijst online te vinden met gemeenten waar dit mogelijk is?
Of in welke gemeenten (behalve Amsterdam) kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Je zou eens op trouwen.nl kunnen kijken, daar is erg veel daarover te vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willen jullie als bruidspaar graag getrouwd worden door een vriend(in) dan wordt één persoon benoemd als trouwambtenaar voor één dag, voor één huwelijk. Er moet door het bruidspaar een verzoek worden ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders. In sommige gevallen bij de afdeling Burgerzaken van het gemeentehuis. Deze nemen een besluit waarna een afspraak wordt gemaakt bij de rechtbank. Daar wordt die ene persoon beëdigd voor dat ene huwelijk.

Het Burgerlijk Wetboek telt slechts één benoemingseis aan de trouwambtenaar, namelijk handelingsbevoegdheid. Handelingsbevoegdheid wil zeggen dat iemand bevoegdheid heeft tot het zelfstandig verrichten van handelingen met de bedoeling bepaalde rechtsgevolgen in het leven te roepen. Dat betekent ook dat de trouwambtenaar voor één dag, meerderjarig moet zijn. Er zijn geen eisen opgenomen over nationaliteit of land van herkomst.
Ook moet de trouwambtenaar voor één dag een aantal vaardigheden hebben die door de gemeente worden gesteld. Zo vindt de gemeente het belangrijk dat de trouwambtenaar op de hoogte is van de wettelijke regels van uitvoering van de ceremonie, maar ook van de rechten en plichten van echtgenoten of partners. Kortom hetgeen in het Burgerlijk Wetboek in de artikelen over de voltrekking van het huwelijk en geregistreerd partnerschap staan. Hij moet de artikelen kennen en kunnen uitvoeren. De gemeente vindt het ook belangrijk dat de ambtenaar een toespraak kan houden.
Naast de eerder genoemde kwaliteiten moet de ambtenaar voor één dag ook van onbesproken gedrag zijn. Hij moet hiervoor een Verklaring Omtrent Gedrag overhandigen. Als laatste stelt de gemeente dat de ambtenaar de kledingscode van de gemeente Maastricht volgt. Dat betekent dat de heren in donker blauw of zwart kostuum met stropdag gekleed moeten zijn en de dames in een donker blauwe of zwarte broek of mantelpak in dito kleurstelling.
Leges:
€ 320,– (8 x het uurtarief € 40,-) indien betrokkene geen bevoegd trouwambtenaar in een andere Nederlandse gemeente is.
€ 80,– (2 x het uurtarief € 40,-) indien betrokkene wel bevoegd trouwambtenaar in een andere Nederlandse gemeente is.

Er is [door mij] geen compleet overzicht te vinden welke gemeente dit wel of niet toestaat. College van Maastricht heeft op 12 april 2011 bv pas toegestaan dat dit mag. Deze ontwikkeling zal in andere [kleinere] gemeentes nog niet plaats gevonden hebben, in andere weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig antwoord, maar er wordt gevraagd naar gemeentes waar het KAN...