Hebben scholen het recht om eigendommen van leerlingen (gevonden voorwerpen) te vernietigen?

Iedere eerste dag van de maand worden alle voorwerpen die in de school gevonden zijn vernietigd. Het maakt niet uit welke waarde het voorwerp heeft: er worden regelmatig ook iPhones weggegooid. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Da's een beetje onduidelijk. Er staan wel regels in de wet wat er moet gebeuren als een gevonden voorwerp in bewaring is gegeven bij de gemeente of door de vinder zelf bewaard wordt. Het zou goed zijn als andere gevondenvoorwerpenbeheerders zich daarnaar zouden richten maar ik weet niet wat de juridische gevolgen zijn als dit niet gebeurt.

Als je een voorwerp vindt moet je als vinder aangifte doen "tenzij hij terstond na de vondst daarvan mededeling heeft gedaan aan degene die hij als eigenaar of als tot ontvangst bevoegd mocht beschouwen; "

Die 'tot ontvangst bevoegde' zou ook een school kunnen zijn.

Stel dat een gevonden niet-kostbaar voorwerp afgegeven zou worden op het gemeentehuis, zonder dat opdracht daartoe werd gegeven door de gemeente. (De vinder had het voorwerp dan ook zelf mogen bewaren.) Dan "is de burgemeester drie maanden na de inbewaringgeving bevoegd de zaak voor rekening van de gemeente te verkopen of haar om niet aan een derde over te dragen of te vernietigen." Voor kostbare zaken mag dit na een jaar. Ze mogen ook na dat jaar aan de eerlijke vinder worden gegeven als de rechtmatige eigenaar ze niet is komen ophalen.

Bederflijke zaken mogen o.m. worden vernietigd, zonder termijn. Da's een wettelijke geruststelling voor de gevonden boterhammen met pindakaas die aan het gemeentelijk loket worden afgegeven.

(Zie BW 5, de artikelen 4 t/m 19)

Niet-kostbare zaken worden geacht voorwerpen te zijn van onder de eur 450.-.

Kortom, als de school in de geest van de wet zou handelen m.b.t. de gevonden voorwerpen, zouden de niet-opgehaalde iPods (onder de eur 450.-, toch?) na drie maanden mogen worden vernietigd, als de rechtmatige eigenaar 'm dan nog niet heeft opgehaald. De school zou 'm ook aan de eerlijke vinder kunnen geven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nou ben ik niet zo thuis in de wereld van de iPhone maar als zo'n ding een waarde van meer dan eur 450.- heeft zou hij, als hij afgegeven zou worden bij de gemeente, daar een jaar moeten worden bewaard. Daarna mag hij aan de eerlijke vinder gegeven worden. Geen belangstelling, dan kan hij vernietigd worden, of verkocht, of weggegeven, enz.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Compu, ik denk dat je dichter bij de waarheid zit, dan die school die alles, maar dan ook alles, na één maand vernietigd. Het komt mij onbehoorlijk voor.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze school werkt het in de hand dat iemand het gevonden voorwerp niet meldt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik werk bij een universiteit, bij ons word ALLES een jaar bewaard, van jassen, tot tassen, tot USB sticks, tot pinpassen, tot laptops, tot mobiels, tot tablets...paraplu's etc etc We hebben een ruimte ter grote van een woonkamer HELEMAAL vol staan met kisten van alle universiteits gebouwen. Na een jaar gaat alles de vernietigingen in. De gemeente wilde de spullen niet aannemen, omdat het te veel was... Elk dingetje hoe klein het ook is, staat genoteerd in het archief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het minste dat een school behoort te doen is een lijstje met gevonden voorwerpen op het prikbord prikken. Gevonden voorwerpen moeten gemeld worden, die kun je niet zomaar weggooien. Wat een slecht voorbeeld aan de jeugd van deze school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik zal je antwoord aan de directie van de school geven. ;-)

Andere antwoorden (1)

Ja, als deze langer dan een maand al bij de gevonden voorwerpen liggen is dat niet strafbaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ben ook zeer benieuwd naar een bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
''Fietsen en waardevolle spullen worden na die zes maanden openbaar verkocht, de niet-waardevolle spullen worden vernietigd.'' (dit staat in het laatste zin van het stukje) http://www.westerlo.be/artikel/gevonden-voorwerpen-en-fietsen