Mag je op het maisveld van iemand anders lopen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, ja mag nergens op een veld van iemand anders lopen en ook niet zitten. Waarom zou iemand op andermans terrein willen lopen? Het mag alleen als het bijv. bij een wandelroute hoort, maar dan staat het apart aangegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.waarisonzeangel.nl/tips.html
Stel dat het noodzakelijk is omdat je hond of een ander dier per ongeluk in het maisveld terecht is gekomen, dan kun je beter op de plaats blijven staan en de hond roepen.
Een maïsveld is voor een hond een doolhof alles ziet er hetzelfde uit, dus de uitgang is niet te vinden. Als je hond een maïsveld in schiet ga niet voor het maïsveld op en neer lopen en roepen. Want stel je eens voor dat je zelf in een doolhof zit en iemand roept steeds je naam vanuit een andere kant. Dit is ongeveer vergelijkbaar. Blijf dus op de plaats staan waar hij vermist is geraakt.
Poet
7 jaar geleden
Klopt niet helemaal Joan. Het dient ook nog op kennelijke wijze verboden te zijn. Zie WvS art 461. Overigens gelden deze regels alleen voor mannen. "Hij die..."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen hoor Poet, het geldt voor "een ieder" die zich enz enz. Voor de leesbaarheid is voor "een ieder" gekozen voor "hij".
Het is niet er moet "ook nog" worden aangegeven, maar of/of. In beide gevallen kan de veldpolitie een boete uitschrijven Bij een maisveld hoeft geen aparte vermelding aangebracht te worden (art. 460) Het zich bevinden op eens anders grond is strafbaar als duidelijk is aangegeven door de rechthebbende dat het is verboden.. (art.461) Artikel 461 is ontworpen voor degenen die gelijk zeggen: oh als het land niet beplant of bezaaid is en tijdens niet genoemde seizoenen mag het zeker wel. Die vraag is dus afgedekt door art. 461
erotisi
7 jaar geleden
tot november hoeft het niet aangegeven te zijn en vanaf november wel, wat betreft het maisveld
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Poet daar heb ik ooit een vraag over gesteld:
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/578945/wetboek-strafrecht-genoemd-regel-mannen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, je hebt deels gelijk. Een waarschuwing is overbodig gedurende de maanden mei tot en met oktober op enig wei- of hooiland.
Een waarschuwing is ook overbodig als duidelijk blijkt dat het land al gereed gemaakt is of al bezaaid is. Waar het mee bezaaid is of wat er groeit is niet van belang. Maïs bv wordt al vanaf april gezaaid. Het gereedmaken van het land gebeurt nog veel eerder. Voor veel agrariërs kan dat voor hel hele jaar gelden.
http://www.landschapsbeheerzeeland.nl/informatie-voor/boeren-agrariers/akkerranden/hoe-zaai-je-een-akkerrand-in
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat mag niet
Poet
7 jaar geleden
Als die annder het o.k. vindt mag het overigens wel

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.

Wetboek van Strafrecht, artikel 460:
Hij die zich, zonder daartoe gerechtigd te zijn, bevindt op enige grond die bezaaid, bepoot of beplant is, of die ter bezaaiing, bepoting of beplanting is gereedgemaakt, of gedurende de maanden mei tot en met oktober op enig wei- of hooiland, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Toegevoegd na 1 uur:
Reacties
In Nederland kennen we geen recht van overtocht en hoeft een landeigenaar geen paden ter beschikking te stellen.
Buiten de seizoenen is met name artikel 461 van toepassing:
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Momenteel € 90,-.

Toegevoegd na 4 uur:
Foutje: momenteel € 410,-. Een dure wandeling.
SimonV
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Kennelijk geldt dit verbod alleen voor mannen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Blijkt nu uit dat artikel dat als er niks op dat weiland groeit en je buiten mei-oktober zit je wel over een boerenland mag lopen?
SimonV
7 jaar geleden
Lijkt me ook niet. In Nederland kennen we geen recht van overtocht en hoeft een landeigenaar geen paden ter beschikking te stellen.
Een afzetting van gebied moet wel herkenbaar zijn (door een hek, beplanting of gebruik van het terrein), anders is aannemelijk dat jij niet kan weten dat het privé gebied betreft.
Grond in beheer bij de gemeente of landelijke overheid is in principe vrij te betreden, mits niet aangegeven staat dat het niet mag. http://www.hondenpage.com/hondenforum/196478/weilanden-en-akkers---mag-je-erop-wandelen?.php
erotisi
7 jaar geleden
Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie. Dus als op de grond een bordje staat met verboden toegang mag je ook in november niet op de grond komen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Poet, In de artikelen onder de Algemene Bepalingen staat:
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op ieder die zich in Nederland aan enig strafbaar feit schuldig maakt.
Dus niet "iedereen" of eenieder, maar "op ieder" . Voor de leesbaarheid is gekozen voor "hij" als "ieder" bedoelt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
sorry, gebeurt het weer: moet zijn: bedoeld wordt.
erotisi
7 jaar geleden
Valt onder een ieder ook een hond? Maw mag je die daar uitlaten ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV, kijk eens voor de boetes naar artikel 23
Je bent abuis met overtredingen.
Art 461 en 461 van het wetboek van strafrecht betreffen misdrijven (dure misdrijfjes).
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01#BoekEerste_TiteldeelII_Artikel23 Het bedrag lijkt hoog, maar lopen op ingezaaide velden kan voor tonnen schade aanbrengen.
SimonV
7 jaar geleden
Een overtreding is € 90,-? Zie:
http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php?threads/dikke-bekeuring-vanwege-lopen-op-weiland.11648/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kleine vergissing Simon. In Nederland kennen we wel degelijk het recht van overtocht echter wordt dat recht van overpad genoemd. Indien recht van overpad van toepassing is, is dit bij de notaris in de koopakte beschreven met duidelijk aangeduid wie het recht van overpad heeft.
SimonV
7 jaar geleden
Klopt. Maar een willekeurige wandelaar heeft dus niet automatisch recht op overpad.
erotisi
7 jaar geleden
Joan, je zegt dat art 460 en 461 misdrijven zijn. Ik zie dat nergens. Ik zie wel dat het overtredingen zijn. Is dat een vergissing van je of begrijp ik je verkeerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, je hebt gelijk (naast mij zit een misdrijf)
Overtredingen op grond van het Wetboek van Strafrecht noem ik altijd "misdrijfjes" als duidelijke onderscheiding van de overtredingen op grond van het Bestuursrecht.
Nog even en je kunt de beantwoording in de rubriek Wetgeving samen met Simon van mij overnemen ::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV je hebt deels gelijk met € 90,-- en maximaal € 410,--. Ik zal proberen het compleet te maken.
Ik heb het geval van de Hiking-site uitgeplozen.
De Hiker heeft een boete gekregen van een BOA belast met het toezien op de naleving van de algemene plaatselijke verordening (APV) en heeft bij constatering van de overtreding gebruik gemaakt van de p-Feitcode D535J.
p-Feiten zijn politiestrafbeschikkingsfeiten die rechtstreeks kunnen worden afgehandeld op grond van het Besluit OM-afdoening.
Het betekent dat een Boa deze overtreding administratief zelfstandig kan afhandelen en een transactie kan aanbieden.
De Feitcode D535J vermeldt in het feitenboekje de omschrijving van de overtreding zoals is omschreven in het Wetboek van Strafrecht.
De praktijk is dat er dan een mini-proces-verbaal opgemaakt wordt en het bedrag van de minimum boete gelijk kan worden ingevuld. Men krijgt dan een transactievoorstel van het CJIB.
Als men verder naar het einde van de Hiking-site gaat dan blijkt dat na verzet de strafbeschikking is ingetrokken wegens "inmiddels gewijzigde omstandigheden". Welke deze dan ook mogen zijn.
De boete op grond van art 460 WvStr is een boete van de eerste categorie, dus een overtreding (met dank aan @erotisie) en is ten hoogste € 410,--. (zoals genoemd in art 23 van het Wetboek van Strafrecht).
Bij tussenkomst van de rechter kan de boete dus veel hoger uit vallen dan € 90,-- maar niet hoger dan € 410,--.
(In 2003 was dat nog maximaal € 225,--) https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@54267/huisvredebreuk/
https://www.om.nl/onderwerpen/feiten-tarieven/