Is een notariële akte bij een verkoop van een onroerend goed in België een wettelijke verplichting?

Een notariële akte is vereist voor een overschrijving op het hypotheekkantoor. Zo niet is deze niet tegenstelbaar aan derden. Als men het risico wil nemen, is dan een verkoop zonder akte wettelijk geldig of is een akte een wettelijke vormvereiste?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
9 jaar geleden
Als de regels hetzelfde zijn als in Nederland (en daar lijkt het wel op), dan geldt, dat pas door overschrijving het onroerend goed daadwerkelijk van jou wordt. Tot die tijd blijft het officieel bezit van der verkoper.

Antwoorden (1)

Een Belgische notaris moet onder andere ingeschakeld worden bij aan- of verkoop van onroerend goed. Hij stelt documenten en aktes op en maakt ze rechtsgeldig. Dit heet het verlijden van de akte.

Iemand die een akte heeft laten opmaken, krijgt een kopie om de afspraken altijd te kunnen bewijzen. Als iemand in een notariële akte een bedrag heeft schuldig erkend en de schuldenaar komt zijn verplichtingen niet na, dan kan de schuldeiser direct overgaan tot executie (verkoop van de goederen van de schuldenaar). Tussenkomst van de rechter is dan niet nodig. Zoals dat wel het geval is bij een onderhandse akte.

Na ondertekening door de notaris staat de datum van de akte tegenover iedereen vast. (de akte is tegenstelbaar aan derden) Een verklaring of overeenkomst die zonder de aanwezigheid van een notaris is opgesteld heet net als in Nederland een onderhandse akte. Deze akte kan wel bij de notaris worden vastgelegd. Voordeel is dat er dan meer rechtszekerheid is. De voordelen zoals rechtszekerheid van de notariële akte gelden immers ook voor overeenkomsten en verklaringen waarvoor een notariële akte niet strikt wettelijk verplicht is.

Bovendien regelt de notaris regelt de hele papierwinkel. Zowel koper als verkoper zijn in België vrij een eigen notaris in de arm te nemen. Het inhuren van een tweede notaris brengt geen extra kosten met zich mee. De twee notarissen verdelen het honorarium. In België is het honorarium van de notaris in tegenstelling tot het honorarium in Nederland bij wet vastgsteld.

Uitgebreide informatie over de rol van de notaris(sen) bij aan- en verkoop van onroerend goed in België vindt u in de tweede bron.
fisbel