Mag je ook iemand voorrang geven terwijl je daar eigenlijk zelf recht op hebt?

Maw moet je voorrang nemen of mag het? Als bijv. een kennis even voor laat gaan of gewoon een hoffelijke bui heeft. Hoe is zoiets wettelijk vastgelegd?

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je mag ten alle tijden iemand voor laten gaan. Het heet dan geen voorrang, maar vrije doorgang verlenen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iemand voor laten gaan in het verkeer mag niet te allen tijde.
Of het verstandig is, is iets anders. Ik kwam altijd langs een oversteekplaats waar fietsers geen voorrang hadden. Heel vaak kregen de kinderen voorrang. Op die manier leren ze niet dat ze daar geen recht op hebben en leren ze het verkeerd aan waardoor er doden kunnen vallen.