Wat houdt "Verbeurd verklaard" in?

Naar aanleiding van een nieuwsbericht dat ik vanmiddag las:

http://www.pleinplus.nl/nieuws/artikel/22659/om_legt_in_den_haag_beslag_op_30_panden_belastingfraudeur

De verdachte in deze zaak heeft 30 panden en "het OM wil aan de rechter vragen om de woningen verbeurd te verklaren". Wat houdt dat in? Ik neem aan dat de verdachte zijn panden dan kwijt is. Wie wordt dan de nieuwe eigenaar? Mag het OM dit 'zomaar' doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de antwoorden. Ik vind ze allemaal goed, dus moeilijk om een Beste antwoord te kiezen. In dit geval gaan de punten naar degene die ze het hardste "nodig heeft". ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Het beste antwoord

1) De rechter kan bepalen dat een veroordeelde als bijkomende straf de spullen kwijtraakt die bij hem in beslag zijn genomen.
2) • [ov] van staatswege in beslag nemen.
Ja het eigendom wordt dan 'onrechtmatig' verklaart en de overheid of een andere partij [bijvoorbeeld het mogelijke betrokken slachtoffer of de voormalige bezitter dan wel de staat als zij partij is of er geen andere geschikte partij is] wordt dan de eigenaar en nee, dit mag niet zo maar, er dient een duidelijk verband te kunnen worden bewezen tussen de rechtzaak en het bezit. Dit kan zijn doordat de winsten uit een illegale handeling zijn gebruikt om de panden in het bezit te krijgen b.v.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 10 :)

Andere antwoorden (3)

De rechter of te wel het openbaar ministerie kan aan de hand van de wet overgaan tot verbeurd verklaring dan vervallen de zaken aan de staat die deze zal verkopen.
ronron1212
12 jaar geleden
De rechter beslist en dan zal de dienst Domeinen van het ministerie van Financiën het verkopen en de opbrengst in de schatkist stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet zo maar . Maar door nieuwe (al een aantal jaren) wetgeving . Kan er beslag op bezit , wat op gebouwd is met crimineel geld , of belasting ontduiking . Worden gevorderd . De zgn kaal pluk wet . Of ook wel de wet bibop Vaak toegepast wordt in vermoeden van !!dus omgekeerde bewijs last , de persoon in kwestie moet aankunnen tonen hoe het is verdient . Dus de belasting en het O M leggen beslag en naderhand aan de persoon om aan te tonen , dat bijv , onroerend goed , auto's sieraden enz uit , zeg maar eerlijk(volgens de wet :))zijn verkregen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling; de plukzewet, om te voorkomen dat criminelen zich verrijken met onrechtmatig verkregen vermogen.