Na restauratie en twee jaar eigenaar zijn van een artikel is deze dan van mij?

Een ingewikkeld verhaal, 28 maanden geleden ben ik het paard van de nu ex van mijn zus gaan rijden, hiervoor heb ik €125,- (€3500,-) in de maand betaald en iedere 10 weken de hoefsmid €30,- (€360,-). Met overige kosten nog eens €500,- kwijt geweest dus grofweg in totaal €4500,-. Toen ik dit paard ben gaan rijden heb ik het zadel er bij gekregen. De eigenaar van het paard heeft mij gezegd dat ik het zadel mag hebben. Dit is nu 28 maanden geleden. Na heel wat ophef en gedoe is het uitgegaan tussen hem en mijn zus. Wonderbaarlijk genoeg mocht ik het paard blijven rijden. De afspraak was dat hij de inentingen en de tandartskosten en de helft van de hoefsmid zou betalen. Thuis heb ik nog twee rekeningen van €60,- ps die ik heb betaald die hij eigenlijk zou moeten betalen. Ook heb ik twee maal de tandarts á €40,- betaald en het ontwormen tweemaal á €30,-. Dus ik krijg eigenlijk nog €190,-. Ik heb van de tandarts en het ontwormen geen bonnen. Het zadel heb ik volledig laten restaureren voor €200,- onder het mom dat deze van mij zou zijn. Hier heb ik helaas ook geen bon en bewijs van. Nu heeft de eigenaar het paard plots verkocht en eist het zadel op, als ik dit niet binnen twee dagen aan hem overhandig zou hij aangifte wegens diefstal doen. Ik heb hem verteld dat het mij €200,- heeft gekost en dat zijn woorden waren dat het van mij is. Hij spreekt dit vol op tegen. En nu weet ik niet wat mijn recht is. Heb ik recht op de €190,-? En kan hij zomaar aangifte doen? Is het zadel van mij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat heeft dit paard er nou mee te maken? Het gaat blijkbaar alleen om het zadel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je het zadel twee jaar onder je hoede hebt gehad, ben je geen eigenaar, maar houder in dit geval. Klein detail, maakt groot verschil :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de eigenaar zegt; hier je mag het zadel hebben, kan dat betekenen: Je hoeft niet zelf een extra zadel aan te schaffen. Vaak eisen eigenaren bij het intensief berijden van hun paard door een andere ruiter/amazone dit wel.

Antwoorden (2)

Ik begrijp dat het probleem zich toespitst op het zadel. Alle geschiedenis met het paard en de bijbehorende kosten daarvan zijn geen onderdeel van het zadel en doen er verder niet toe.

Juridisch gesproken is een mondelinge toezegging in Nederland geldig. Het zadel is van jou.

Maar die toezegging moet wel bewezen kunnen worden. B.v. middels getuigen.
Zijn die er niet, dan is het het woord van de eiser tegen het jouwe. In dat geval zal de rechter uit moeten maken wie eigenaar is. Jij hebt met het bezit van 2 jaar en een bonnetje waarmee je kunt bewijzen dat je het zadel hebt laten restaureren een redelijk overtuigend verhaal.

Je maakt m.i. een goede kans in de rechtzaal.

Overigens is van diefstal sowieso geen sprake. Dan zou je het zonder toestemming van de eigenaar meegenomen moeten hebben. En dat is, blijkens het feit dat u met zijn medeweten en goedkeuring met dat zadel het paard hebt bereden. D.w.z. als het zadel al die tijd bij u thuis is opgeslagen. Heeft het zadel altijd in de stal van het paard gelegen en is die stal van de ex van uw zus, dan wordt uw zaak een stuk moeilijker aannemelijk te maken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
"Jij hebt (...) een bonnetje waarmee je kunt bewijzen dat je het zadel hebt laten restaureren (...) ", schrijf je. Dat is in tegenspraak met "Het zadel heb ik volledig laten restaureren voor €200,- onder het mom dat deze van mij zou zijn. Hier heb ik helaas ook geen bon en bewijs van.", wat de vraagsteller schrijft.
Antoni
9 jaar geleden
Verder lijkt mij dit overigens een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, Het zadel heeft alle tijd op een stalling gelegen die niet van hem was. Ik heb dit zadel mee naar huis genomen. Wat moet ik er nu mee doen? Ik kan evt. Langs de winkel rijden vanmiddag en vragen of ze nog een bon voor mij willen uitprinten. dat is denk ik geen probleem. Maar wat doe ik tot die tijd met het zadel? En mijn zus is er bij geweest toen hij het zadel aan mij 'gaf'. Maar of dat nu een goede getuige is aangezien het verleden.. Bedankt voor je antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Oei, dat bonnetje heb ik dan even verkeerd gelezen. :-(
Bedenk dat bankafschriften (in geval van betaling via PIN) ook als ondersteunend bewijs kunnen dienen. Dat je een getuige hebt maakt je zaak ook sterker. Het zal een kwestie van afwegen worden voor de rechter. Alle beetjes ondersteuning helpen daarbij.
Antoni
9 jaar geleden
Het zadel houd je gewoon thuis, totdat de hele zaak is opgelost en je het zadel waarschijnlijk definitief mag houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@horsegirl, Als men een paard van een andere eigenaar berijdt (die er zoals ik begrijp er zelf niet op rijdt) moet men het zadel zelf onderhouden.
Het moet minstens een keer per maand goed schoongemaakt worden. Wanneer men buiten rijdt veel vaker. Alle losse onderdelen van het zadel, zoals de beugelriemen, beugels, singel moeten worden verwijderd en apart worden schoongemaakt. Kussens, zitvlak, zweetbladen, singelstoten met aparte zadelzeep schoonmaken.
Het is normaal om het harnachement en zadel na het rijden altijd mee naar huis te nemen omdat de schoonmaakspullen ook thuis bewaard dienen te worden en zoals je uit het bovenstaande begrijpt, goed onderhoud veel tijd vergt. Een bijkomende reden om het mee naar huis te nemen is dat een ander het zadel niet "per ongeluk gaat gebruiken".
Het is een gebruikelijke uitdrukking als men het paard van iemand anders gaat berijden. "Hier, je krijgt het zadel erbij" of "Het zadel mag je er ook bij hebben", maar daarmee wordt het niet jouw eigendom, net zo min als een paard voor de helft eigendom. Ook niet als men de kosten samen deelt, of geheel voor je rekening neemt.
Ook niet als de eigenaar bij de afspraak om het te berijden iets zegt in de trant van: Alsjeblieft, je mag hem hebben. Dat is de gebruikelijke taal in de paardenwereld.

Het is niet de bedoeling dat de ruiter zelf een tweede zadel aan gaat schaffen, aangezien bij verkoop van het paard dit tweede zadel in de meeste gevallen waardeloos is geworden. In het gunstigste geval kan men het nog zwaar onder de prijs verkopen. Is een zadel of harnachement aan reparatie toe, dan regelt men dat in overleg met de eigenaar, aangezien deze kosten voor de eigenaar van het paard zijn. Dat men een zadel laat repareren buiten de eigenaar om, is een eigen keuze die gemaakt is naar aanleiding van een verkeerde aanname. Wees verstandig, neem je verlies en geef het zadel terug. Het is een goede leer voor een volgende keer.
De eigenaar van het paard heeft nl het volste recht het bijbehorende zadel terug te vragen, zolang nergens uit blijkt dat jij het als een cadeau hebt gekregen.
Het harnachement en het zadel horen bij het paard, en horen precies bemeten te zijn. Bit-fitting hoort bij de paardenmond en bij een rugmaat hoort een inchmaat.

Terzijde, het is heel normaal dat men een "leen"-paard mag blijven berijden, een relatie van de eigenaar staat overal buiten, zolang het geen frictie geeft en jij bent ook niet de eerste die 's avonds op stal komt en dan hoort dat het paard verkocht is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@JoanDArc
Het hangt dus heel erg af met welke intentie de ex van de zus het zadel heeft afgegeven.
In elk geval is het als een cadeau overgekomen. Het is ook als eigendom onderhouden blijkbaar zonder dat de ex toen heeft laten blijken dat dat op z'n minst opmerkelijk. (Ik neem aan dat je over het delen van de kosten begint, of op z'n minst dank-je-wel zegt wanneer iemand jouw zadel geheel voor zijn kosten laat restaureren.) Ik begrijp ten volle dat de vragensteller het gevoel heeft eigenaar te zijn. Maar ik begrijp jouw stelling óók. Gelukkig ben ik niet de rechter in deze zaak. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Dat het als een cadeau overkomt en de vragensteller het gevoel heeft eigenares te zijn, is de eigenaar niet aan te rekenen.
(Zolang het niet in cadeaupapier zat met een strikje eromheen :) )
Nergens lees ik dat de amazone het restaureren van het zadel met de eigenaar heeft besproken, of dat hij er zelfs maar van op de hoogte was.
Als je een paard van een andere eigenaar berijdt (en de eigenaar zelf berijdt het paard niet) behoor je het zadel en het harnachement te onderhouden alsof het je eigendom is en in goede staat terug te geven. Daar krijgt men echt geen dankjewel voor.
Ik zeg niet dat ik weet wat een rechter eventueel beslist, maar ik weet wel vanuit mijn ervaring (en in de paardenwereld ongeveer veertig jaar) dat, zoals de zaak hier wordt verteld, horsegirl voor 99% kansloos is.
Het is natuurlijk niet het antwoord dat men graag horen wil, maar zo liggen de zaken m.i. nu eenmaal.