Is 18- naaktfoto's bezitten illegaal?

Is het illegaal om naaktfoto's van -18 jarigen te bezitten als je
1. Zelf minderjarig bent
2. Die personen in kwestie die zélf doorgestuurd hebben.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Erna55
7 jaar geleden
In https://www.advocaat-zedendelict.nl/zedendelicten/zedendelicten-en-social-media staat : ---Het onderling uitwisselen van naaktfoto’s is niet strafbaar. Wanneer meerderjarigen seksueel getinte foto’s van zichzelf wensen uit te wisselen is dit hun goed recht. Dit wordt echter anders wanneer het gaat om 1) materiaal waarop minderjarigen te zien zijn of 2) wanneer een geportretteerde geen toestemming verleent voor verdere verspreiding, maar dit toch wordt gedaan.--
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus dat wil zeggen dat het idd illegaal is?
Amadea
7 jaar geleden
Denken die minderjarigen dan niet goed na over wat ze doen? Zoveel ellende kan eruit voortkomen als die foto's in verkeerde handen komen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is een mes dat aan 2 kanten snijdt. Er moet wederzijds vertrouwen zijn en is het zoveel beter om zwangerschap te benaderen of een soa te riskeren? Zoveel jongeren delen foto's zonder problemen! Zelfs volwassenen.
Trouwens, dat was ook mijn vraag niet.
erotisi
7 jaar geleden
Het verspreiden of in bezit hebben van een film of foto van een seksuele gedraging van een minderjarige kan worden bestraft met vier jaar celstraf. Dat de ontvangers en geportretteerde allen minderjarig zijn maakt niet uit. Wel moet het gaan om een foto waarop een seksuele gedraging of pose te zien is. Een normale naaktfoto is niet altijd te kwalificeren als kinderporno.
erotisi
7 jaar geleden
Echter: 'In het uitwisselen of het verspreiden van naaktfoto's zit een verschil, ook al klinkt het hetzelfde. Nicole Tillie, jeugdadviseur bij de Nationale politie legt uit: ''Onder uitwisselen verstaan wij het onderling delen van naaktfoto's, dus tussen twee minderjarige personen. Dit wordt gezien als experimenteren en dan wordt het in de meeste gevallen niet vervolgd."
Ritsuka
7 jaar geleden
http://www.bellesqa.nl/10-gouden-regels-sexting/
Mocht je toch een foto willen sturen, zorg er dan altijd voor dat je onherkenbaar bent. Dus niet je gezicht er op, of een bijzondere tattoo of achtergrond of zo.
Amadea
7 jaar geleden
Dat is een goeie tip, Ritsuka!

Antwoorden (1)

Wel of niet minderjarig zijn maakt geen verschil hierin en hoe je aan de foto's komt is ook niet relevant.

Wat wél relevant is, is dat het maken, bezitten of verspreiden van naaktfoto's op zich niet strafbaar is. De strafbaarheid geldt voor kinderporno en niet elke naaktfoto is pornografisch. Er zijn heel wat foto's van geheel of gedeeltelijk naakte kinderen die vallen in de categorie familiefoto (in bad, vlak na de geboorte, op het strand, etc.), kunst of medisch (studie)materiaal. Het bezit van zulke foto's is niet strafbaar. Pornografische afbeeldingen zijn afbeeldingen die een seksuele lading hebben of een bepaalde seksuele suggestie wekken. Dat kan gaan om een afbeelding van daadwerkelijk seksuele handelingen, maar het kan ook gaan om een aangenomen houding of andere meer of minder subtiele dingen. En dan hoeft er zelfs niet altijd sprake te zijn van naakt. Soms is het onderscheid ook niet gemakkelijk, en kan het een punt zijn van discussie of een afbeelding nu pornografisch is of niet.

Overigens is het wél zo dat in de praktijk een minderjarige niet snel vervolgd zal worden voor het bezit van kinderporno, zeker als het gaat om (alleen) foto's van zichzelf of een vriendje of vriendinnetje in een privé-uitwisseling. Ga je het verspreiden, dan is de kans op vervolging een stuk groter (nog los van de toename van de pakkans in dat geval).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Wel of niet minderjarig zijn maakt geen verschil hierin en hoe je aan de foto’s komt is ook niet relevant." Verdachte1 is 16 zijn vriendin van 16 stuurt een naaktfoto van zichzelf. Een leraar op school merkt dat de telefoon aanstaat door de berichtnotificatie en pakt de telefoon op..... Verdachte2 is 32 en heeft een folder met kinderporno op je telefoon of PC, zelf gedownload. Uiteindelijk komen beide gevallen bij de rechter. Jij bent de rechter en zegt:
"Wel of niet minderjarig zijn maakt geen verschil hierin en hoe je aan de foto’s komt is ook niet relevant." Het zou me verbazen. Uiteindelijk weerspreek je je eerste zin met de laatste alinea zo lijkt het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, de reactie is een week geleden maar ik zie hem nu pas. Wat ik bedoelde is dat de wet geen onderscheid maakt: het bezitten, produceren of verspreiden van kinderporno (=seksueel getint beeldmateriaal van minderjarigen) is verboden. Dat de omstandigheden een verschil maken in de beslissing van het OM om wel of niet te vervolgen of van een rechter in de strafmaat als het komt van een zaak, doet daar niets aan af.