Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Pokémon Go taxi, is dit legaal?

Ik zit erover na te denken kleinschalig bij te verdienen door Pokémon Go spelers rond te rijden van Pokestop tot Pokestop. Echter wil ik dit zo kleinschalig gaan doen, dat ik er amper wat aan over hou en ondertussen bij de stops ook zelf mee speel. Belangrijkste doel is voornamelijk nieuwe contacten opdoen.

Voor niets ga ik niet doen, het moet me geen geld kosten. Benzinegeld, slijtkosten afgerond naar boven. Dacht aan 50 cent per gereden kilometer.

Aangezien het feitelijk geen openbaar vervoer, of taxivervoer is, vroeg ik mij af of dit legaal is of niet. Indien illegaal, op welke punten wordt het afgekeurd?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
963

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een gezaghebbende uitspraak op dit punt is die van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (8 december 2014, ECLI:NL:CBB:2014:450).

De relevante artikelen zijn:
Artikel 1 van de Wp2000:
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
(...)
taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;

Artikel 2, vijfde lid, van de Wp2000:
De wet is niet van toepassing op vervoer van personen per auto, anders dan openbaar vervoer, indien de som van de betalingen voor dat vervoer de kosten van de auto en eventuele bijkomende kosten voor dat vervoer niet te boven gaat, tenzij vorenstaande wordt verricht in de uitoefening van een beroep of bedrijf. (…)

Wat het oogmerk is van het vervoer, doet dus niet zozeer ter zake. Voor zover je betoogt dat sprake is van openbaar vervoer, faalt dat op grond van art. 19 Wp2000 (je hebt dan een concessie nodig, die je overigens zou kunnen aanvragen).

De enige mogelijkheid om legaal mensen van pokestop tot pokestop te vervoeren, is dus door
a) geen winst te willen maken [geen beroep of bedrijf]
b) je geen buitensporige kostenvergoeding vraagt [maak een raming van de kosten van het vervoer en verdeel over te verwachten klanten]

Toegevoegd na 21 seconden:
De eisen die ik stel (a en b) moet je allebei aan voldoen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wilkers
7 jaar geleden
Bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding