Valt bijvoorbeeld het vermoorden van iemand die een overval pleegt onder noodweer?

Op wappedia wordt noodweer beschreven als: De verdediging van het recht tegenover het onrecht. ( http://wapedia.mobi/nl/Noodweer_(juridisch) )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat zou kunnen, maar als je je vege lijf had kunnen redden zonder de dood van de overvaller, wordt het toch "doodslag"", dus ik zou maar uitkijken, en die honkbalknuppel alleen dreigend opheffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. Moord gebeurt altijd met voorbedachten rade.
AWM
13 jaar geleden
Nee, zo iets noem je een noodweerexces. Noodweer is het trachten af te wenden van een onmiddellijk dreigend gevaar. Dit kan door een overvaller van een trap af te duwen of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan iemand ombrengen en in extreme gevallen zou dat noodweer kunnen zijn. Bij het justitie zit men dan bij burgers al heel snel op doodslag zitten. Geweld mag gebruikt worden zolang dat proportioneel is. Zijn ingewikkelde zaken waar je net zomaar een antwoord op kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas niet. Ik heb een houwer onder mijn bed liggen en ik zal hem ook gebruiken als iemand ongevraagd binnenkomt, maar aangezien hij er al jaren ligt is de kans best aanwezig dat het moord met voorbedachte rade wordt.
Het zij zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen als je echt niet anders kan dan is t noodweer.