Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Valt bijvoorbeeld het vermoorden van iemand die een overval pleegt onder noodweer?

Op wappedia wordt noodweer beschreven als: De verdediging van het recht tegenover het onrecht. ( http://wapedia.mobi/nl/Noodweer_(juridisch) )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
661

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat zou kunnen, maar als je je vege lijf had kunnen redden zonder de dood van de overvaller, wordt het toch "doodslag"", dus ik zou maar uitkijken, en die honkbalknuppel alleen dreigend opheffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. Moord gebeurt altijd met voorbedachten rade.
(Lees meer...)
AWM
13 jaar geleden
Nee, zo iets noem je een noodweerexces. Noodweer is het trachten af te wenden van een onmiddellijk dreigend gevaar. Dit kan door een overvaller van een trap af te duwen of zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan iemand ombrengen en in extreme gevallen zou dat noodweer kunnen zijn. Bij het justitie zit men dan bij burgers al heel snel op doodslag zitten. Geweld mag gebruikt worden zolang dat proportioneel is. Zijn ingewikkelde zaken waar je net zomaar een antwoord op kan geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas niet. Ik heb een houwer onder mijn bed liggen en ik zal hem ook gebruiken als iemand ongevraagd binnenkomt, maar aangezien hij er al jaren ligt is de kans best aanwezig dat het moord met voorbedachte rade wordt.
Het zij zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen als je echt niet anders kan dan is t noodweer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding