Mag een zorg instelling waar mensen wonen zomaar een bordje voor de deur hangen? (mag dit volgens de privacywetgeving?)

mijn dochter woont in een begeleid wonen traject en nu heeft men tegen de wil in van de mensen die daar wonen wat ik van haar begreep een bordje (v/d stichting) voor de deur gehangen, nu vroeg ik mij eerlijk gezegd af of dit wel mag wegens in het kader van de privacywetgeving? (gezien dit om een woonvorm gaat i.p.v een bedrijf)

Toegevoegd na 19 minuten:
Dit bordje hangt inderdaad in de buurt van de (buiten)voordeur van de instelling.
Nee dat is waar, maar ik kan me voorstellen dat mijn dochter zich niet op haar gemak voelt dat het bordje aldaar hangt. Ik bedoel in de zin van iedereen kan zien wat hier gevestigd is nu heb ik wel eens een gesprek hier over proberen aan te gaan maar helaas wordt ik kan bestempelt als een onbezorgde ouder, nu vraag ik mij eigenlijk ook tegelijktijdig af of hier d.m.v. een procedure iets aan te doen is? (sommeren o.i.d.?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor bordje?
Hoe groot?
Wat staat er op?
Waar hangt het?
Aan de deur van jouw dochter?
Of op de algemeen gebruikte weg voor haar deur?
Op het terrein op een plek waar iedereen kan komen? Enfin:
Veeeeeel te weinig informatie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de dochter woont in een zorginstelling,
maar niemand mag eigenlijk weten
nee, de mensen die er wonen die willen niet weten
voor de buitenwereld dat ze in een begeleid wonen
traject wonen? Lijkt mij moeilijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met jullie eens, ik zou ook niet zo'n bordje op m'n deur willen, waarom niet, voor mijn eigen veiligheid, mensen die zo'n bordje op de deur hebben, daar is het duidelijk van dat ze, of een lichamelijke beperking hebben, of een geestelijke beperking.
Overvallen op winkeliers wordt moeilijker gemaakt, door oa het pinnen en camerabeveiliging, dus komen nu de burgers aan de beurt, je geeft met zo'n bordje aan dat je een gemakkelijk doelwit bent.
Ook krijg je de stempel, niet normaal, wat je sociale contacten moeilijker maakt.
Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, en ik bedoel er zeker niet mee, dat iemand met een handicap niet normaal zou zijn, maar ik zou me onveilig voelen met zo'n bordje op de deur. Ik zou een brief schrijven naar de instelling, met mijn argumenten en het er niet bij laten zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om niet te prematuur te antwoorden is hier toch wel nadere toelichting nodig, zodat men niet ins Blaue hinein interpreteert.

Antwoorden (2)

Ik ga er vanuit dat het om een naambordje gaat. Is de naam bij de voordeur van de instelling gehangen of hangt deze aan de `prive` deur van jou dochter?

Staan zowel de voor alsook de achternaam op dit bordje?

Ik kan mij voorstellen dat in een grote instelling een naam bordje opgehangen word voor eventuele externen. (dokter, thuiszorg, andere bevoegden)

In een kleine instelling zullen nauwelijks mensen komen dus een naambordje zal niemand (behalve de bewoners/begeleiders) zien.

Kortom voor nu: iets meer informatie is gewenst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met direct daaropvolgend mijn excuses.
Ik heb niet goed gelezen.

De vraag van mij is dan: Hangt dit bordje bij de voordeur van de instelling?

Zo ja: dan lijkt mij dit erg logisch en geen schending van privacy. Niemand kan aan het bordje zien wie er precies woont.
Daarnaast moet een dergelijke instelling makkelijk te vinden zijn voor geinteresseerden (eventueel nieuwe bewoners, thuiszorg, enz.)

Toegevoegd na 22 minuten:
Na jou toevoeging:

Ik vind het helemaal niet raar en zeker geen schending van privacy dat de instelling een beetje reclame maakt voor zichzelf. (ze hangen geen foto of naam neer tenslotte)

Ik denk dat jij en vooral je dochter hier toch aan moet wennen.

Ik als begeleider verstandelijk gehandicapten heb nog nooit in een instelling gewerkt waar geen reclame voor werd gemaakt. *zie novo, stichting de zijlen, philadelphia*

Je kunt hier niks tegen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, veel te weinig informatie.
Bij de buitendeur van de instelling mag de instelling ophangen wat zij willen. Zeker als het gaat om een pand/woning die eigendom is van de instelling. Zij willen en moeten ook herkenbaar zijn als instelling, neem ik aan. Maar ze mogen weer niet zomaar een bordje met de naam van je dochter ophangen.

Als het gaat om een woning die je dochter zelf huurt, en de instelling slechts zorg en begeleiding levert (zoals de thuiszorg dat ook doet) dan hebben zij daar niets mee te maken natuurlijk. Je dochter mag dan haar eigen naambordje ophangen. Als de instelling graag een zorgpas wil ophangen ten behoeve van bijvoorbeeld het inklokken van medewerkers, mag je dochter in haar eigen huis bepalen waar die komt te hangen, en of dat op een voor anderen zichtbare plaats is of niet.

Als het gaat om losse woningen in de wijk, die eigendom zijn van de instelling maar waar mensen zelf huur voor betalen, dan zal erover overlegd moeten worden. Als alleen je dochter er woont is het in feite haar huis, en heeft de instelling daar net zo min een bordje te hangen als bijvoorbeeld een woningbouwvereniging dat zou doen bij gewone huurhuizen. Maar bij een gezamenlijk complex, waar bijvoorbeeld meerdere woningen zijn gevestigd alsook een zorgpost of andere ruimte voor personeel, mogen zij bij hun eigen pand een eigen bordje hangen, als ze dat willen. Als er geen personeel aanwezig is en er meerdere zorgvragers wonen, zou het de instelling sieren als er in elk geval overleg mogelijk zou zijn. Dan zou het belang van de instelling (herkenbaarheid, reclame) afgewogen moeten worden tegen het belang van de bewoners.