Welk nationaliteit krijgt een baby wanneer deze boven zee of oceaan geboren wordt?

Is de nationaliteit van de vliegmaatschappij van invloed ofwel landen van vertrek en/of aankomst, of krijgt het automatisch de nationaliteit van de ouder(s)

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Amadea
12 maanden geleden
Zie onder andere
- https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/7631/geboorteplaats-vliegtuigbaby/
- https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/394833/nationaliteit-kind-internationale-wateren-geboren/
- https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/147787/vrouw-bevalt-vliegtuig-boven-atlantische/
- https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/139993/nationaliteit-vakantie-geboren/

Antwoorden (1)

In principe gewoon dezelfde nationaliteit als (een van de) ouders. In sommige gevallen kan een vliegtuigkind daarnaast nog een andere nationaliteit opeisen, namelijk die van het land waarboven het vliegtuig zich op het moment van de geboorte bevond.

Grofweg worden in de wereld twee rechtsbeginselen gebruikt: jus sanguinis en jus soli. In Nederland (en in verreweg de meeste andere landen) geldt het eerste rechtsbeginsel, dat in het Latijn 'recht van het bloed' betekent. 'Onder jus sanguinis krijgt het kind standaard dezelfde nationaliteit als zijn ouders', zegt Lucienne van der Geld, docent notarieel recht aan de Radboud Universiteit en directeur van Netwerk Notarissen. 'Komt een kind van Nederlandse ouders tijdens een internationale vlucht ter wereld, dan krijgt het dus automatisch een Nederlands paspoort.'

Andersom hanteert Nederland het 'bloedrecht' ook bij bevallingen van buitenlanders boven Nederlands grondgebied. Die baby's komen niet in aanmerking voor de Nederlandse nationaliteit.

Wat is er anders in landen die jus soli gebruiken?
In die landen kan de plek van geboorte wel van belang zijn. Jus soli, 'recht van de grond' in het Latijn, schrijft voor dat de nationaliteit van een kind afhangt van het land waar het ter wereld komt. Dit rechtsbeginsel wordt voornamelijk door Noord- en Zuid-Amerikaanse landen gebruikt, waaronder door Brazilië, Mexico en de Verenigde Staten. Bevindt een vliegtuig zich boven een van deze landen tijdens de bevalling, dan kan het kind er een paspoort aanvragen. Een kind van Nederlandse ouders dat boven Amerikaans grondgebied ter wereld komt, kan dus een Amerikaans paspoort aanvragen.

Als de ouders uit een grondrecht-land komen en het kind elders ter wereld komt dan geldt alsnog het bloedrecht. Een kind van Amerikaanse ouders dat boven Nederland het levenslicht ziet, kan dus alsnog Amerikaan worden.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zie ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/Birth_aboard_aircraft_and_ships