Hoe kom ik terug in Nederland?

Mijn vraag is niet zo simpel als het lijkt.

Ik ben in Nederland geboren, maar ben met tegenzin meegenomen naar mijn vaderland door mijn ouders.
Nu wil ik samen met mijn broertje terug komen naar Nederland.

Ik ben nu in Armenië samen met mijn broertje en ik ben 18 jaar oud en mijn broertje is 16 jaar oud.
In Armenië moet je in dienstplicht als je 18 jaar bent, en ik heb te horen gekregen dat ik naar karabag moet.
Karabag is een oorlogsgebied dat tussen Armenië en Azerbeidzjan afspeelt.

Nu hebben wij geen Nederlands paspoort, maar zijn wel in Nederland geboren.
Omdat wij geen paspoort hebben en ook geen verblijfsvergunning hebben word het verhaal complexer.
Wij hebben gelukkig nog wel een geboorteakte en een "Bewijs Van Aanvraag" bij het IOM.

Kan iemand mij helpen ?
Wij willen hier niet blijven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Asiel aanvragen bij de Ambassade in Georgië (Tblisi): http://georgie.nlambassade.org/organization/locations/ambassade-in-tblisi.html
paulus811
7 jaar geleden
Ik krijg een heel dubbel gevoel nu. Ben faliekant tegen de enorme ongecontroleerde instroom, maar kan zo goed begrijpen waarom noorderlicht zich hier thuis voelt. De vraag is in perfect Nederlands gesteld en hij zit nu 'gevangen' in Armenië. Wat een dilemma....
tinus1969
7 jaar geleden
Ik zou proberen om de Nederlandse nationaliteit aan te vragen; aangezien je in Nederland bent geboren (bij de door @Freekfluweel genoemde ambassade) en hier ook blijkbaar langere tijd hebt gewoond is dat niet geheel kansloos.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Waarom waren jullie dan hier? Hoelang heb je in Nederland gewoond? Ik zie in je profiel vragen over scholen en staatsexamens. Je vraag is inderdaad in keurig Nederlands opgesteld. Dan krijg ik wel het idee dat je hier erg lang gewoond hebt. En dan ineens terug? Daar moet toch een reden voor geweest zijn.
paulus811
7 jaar geleden
HeerVoldemort, wat ik eruit begrijp is dat de ouders weer terug wilden naar het geboorteland en dan moeten de kinderen mee. Maar ik snap heel goed dat noorderlicht niet staat te trappelen om in een oorlogsgebied gestationeerd te worden vanwege de dienstplicht. Overigens vraag ik me af of dat wel voor hem geldt, hij is tenslotte geen Armenier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij maakt het Armenië niet zo veel uit welke nationaliteit vraagsteller heeft. Ze hijsen hem in een gevechtstenue en geven hem een AK47 en sturen hem naar een gevechtszone op straffe van in de bak gaan...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik vroeg me af wat voor status de ouders hadden toen ze het land verlieten. Hadden ze een Nederlands paspoort en hadden de kinderen dit ook. Zo ja, kan het 18 jarige kind dan eventueel wel terug komen? Het minderjarige kind zal niet zomaar terug kunnen komen vrees ik.

Het beste antwoord

Ik zie het zeer somber voor je in. De enige mogelijkheid die ik zie is asiel aanvragen. Die aanvraag wordt dan onderzocht door de IND. Wordt de aanvraag goedgekeurd, dan krijg je een (eerst) tijdelijke verblijfsvergunning. Zo niet: dan moet je terug.

Ik betwijfel echter of een asielaanvraag wordt goedgekeurd. Zie hieronder de voorwaarden. Daarnaast: als de aanvraag goedgekeurd wordt, heb je nog steeds niet de Nederlandse nationaliteit. (Ik ga ervanuit dat je ouders beide niet de Nederlandse nationaliteit hebben.) Het is weer een aparte procedure om die eventueel te krijgen.

"U wilt asiel aanvragen in Nederland. Asiel is een vorm van bescherming. Iedereen heeft het recht om asiel aan te vragen. De IND onderzoekt of iemand in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning op grond van asiel. U kunt in folders lezen wat er voor en tijdens de asielprocedures gebeurt. Deze [externe link] folders over de asielprocedure zijn er in meerdere talen.

6Overzicht voorwaarden

U komt in aanmerking voor een verblijfsvergunning asiel als één van de volgende uitspraken op u van toepassing is:

    U hebt gegronde redenen om in uw land van herkomst te vrezen voor vervolging op grond van ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging of omdat u behoort tot een bepaalde sociale groep.
    U hebt gegronde redenen te vrezen blootgesteld te worden aan een onmenselijke behandeling in uw land van herkomst.
    U bent een gezinslid van iemand die inmiddels in het bezit is van een verblijfsvergunning asiel en u bent gelijktijdig met hem of haar Nederland ingereisd of u bent binnen 90 dagen nadat uw gezinslid de verblijfsvergunning heeft gekregen Nederland ingereisd."
Computoon
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helaas, zelfs als je in Nederland geboren bent, krijg je geen Nederlands paspoort als je ouders niet de Nederlandse nationaliteit hebben. Het feit dat je hier lang gewoond hebt als minderjarig kind geeft je ook geen extra rechten.

Terugkeren naar Nederland is tegenwoordig zelfs voor Nederlanders niet gemakkelijk ; je krijgt geen enkele vorm van hulp , en moet op familie en vrienden terugvallen om je hoofd boven water te houden tot je weer inkomen en onderdak hebt. Op sociale uitkeringen kun je niet terugvallen, zoals veel geëmigreerde spijtoptanten tot hun schrik merken.

Je zou kunnen proberen zelf asiel aan te vragen, maar het feit dat je het leger in moet in een land dat oorlog voert, is daarvoor vermoedelijk onvoldoende reden. Dan zouden we, heel bot gezegd, ELKE jongen van elk oorlogsvoerend land moeten opvangen, en daarvoor is de capaciteit helaas toch wel onvoldoende.

Daar komt bij dat we in Nederland de laatste jaren een buitengewoon streng, bijna wreed asielzoekersbeleid hebben, waardoor het beeld dat je had van Nederland wel eens héél vies zou kunnen tegenvallen.

In de link een hele lap ambtelijke tekst over asielaanvragen vanuit Armenie ; daarin lees je - ondermeer - dat deserteurs en dienstweigeraars in principe geen asiel kunnen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ik zit niet in het leger, nu dan. ze willen mij pas in September meenemen.
Wat moet ik doen??
tinus1969
7 jaar geleden
@noorderlicht, naar de ambassade, en een Nederlands paspoort aanvragen. Omdat je in Nederland bent geboren, kom je wellicht in aanmerking voor een paspoort 'door optie' https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkswet_op_het_Nederlanderschap#Verkrijging_Nederlanderschap_door_optie
Computoon
7 jaar geleden
Als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kun je geen Nederlands paspoort aanvragen.
Computoon
7 jaar geleden
Verder voldoet vraagsteller op dit moment niet aan een van.de voorwaarden voor de optieprocedure. Niet aan de eerste: vraagsteller woont niet meer in Nederland. Niet aan de derde (in mijn veronderstelling dat beide ouders van vraagsteller niet de Nederlandse nationaliteit hadden) " U behoort tot één van de volgende optiecategorieën:     U bent meerderjarig, in Nederland geboren en u woont sinds uw geboorte onafgebroken in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius met een geldige verblijfsvergunning.     U bent geboren in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius. U hebt minimaal 3 jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in Nederland gewoond én u hebt vanaf uw geboorte geen nationaliteit (u bent staatloos).     U bent minderjarig, door een Nederlander erkend en minimaal 3 jaar direct voorafgaand aan het afleggen van de optieverklaring onafgebroken verzorgd en opgevoed door deze Nederlander. U bent nog geen Nederlander van rechtswege, door erkenning of door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Daarnaast moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: (...)"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is er echt geen mogelijkheid om toch in Nederland een plekje te vinden??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op eigen kracht naar Cyprus gaan en daar vertellen dat je in NL hebt gewoond...