Wat is juridisch het verschil tussen een kind adopteren en een kind erkennen?

Is het enige verschil dat erkenning niet automatisch ouderlijk gezag geeft en bij adoptie wel? Vroeger konden natuurlijk alleen mannen een kind erkennen, maar dat is door de homohuwelijken gelijkgesteld zodat vrouwen ook een kind kunnen erkennen. Maar zijn er nog meer verschillen?

erotisi
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Amadea
7 jaar geleden
Bij adoptie heeft het kind elders twee biologische ouders. Bij erkenning niet, hooguit een spermadonor of draagmoeder.
tinus1969
7 jaar geleden
Vziw geeft ook adoptie niet automatisch ouderlijk gezag, hoewel het vaak in één moeite door wordt geregeld.

Antwoorden (1)

Volgens mij zijn er twee relecvante vershillen tussen erkennen en adoptie.
1. Adoptie gebeurt in het algemeen door TWEE ouders; erkenning alleen door de vader (cq. tweede moeder; er is al een 'echte moeder', namelijk degene die het kind heeft gebaard.
2. Bij adoptie is er sprake van een situatie waarbij er al juridische ouders zijn; die eerst hun juridisch ouderschap verliezen. Bij erkenning was er niet al en vader/ouder; het ouderschap wordt dus niet ontnomen.
tinus1969