na hoeveel jaar is een zaak verouderd ?

als je een vertuig of een inbraak pleegt, na hoeveel jaar is het verouderd ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Overtredingen: 3 jaar
Geldboete, hechtenis of gevangenisstraf 3 jaar of minder: 6 jaar
Tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaar: 12 jaar
Tijdelijke gevangenisstraf van meer dan tien jaar: 20 jaar
Levenslange gevangenisstraf: geen verjaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je "verjaard" bedoeld of in ieder geval; niet meer strafbaar.
Dat verschilt per zaak. Daarnaast kan de verjaring worden gestuit door iedere nieuwe poging tot vervolging.

twee jaren voor alle overtredingen;

in zes jaren voor de misdrijven waarop geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van niet meer dan 3 jaren is gesteld;

in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan 3 jaren is gesteld;

in twintig jaren voor de misdrijven waarop gevangenisstraf van meer dan tien jaren is gesteld.

In afwijking van het eerste lid verjaart het recht tot strafvordering niet voor misdrijven waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld.