was er een grondwettelijke basis voor de referenda die president De Gaulle organiseerde in verband met Algerije?

dat was in 1958 geloof ik. in het referendum (of waren er meer?) ging het over de onafhankelijkheid van de kolonie Algerije.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

De huidige Franse grondwet (de Constitutie) die van de Vijfde Republiek, dateert van 1958, en is door de bevolking aangenomen door middel van een referendum. Deze Constitutie werd geschreven door Charles de Gaulle zelf. Sindsdien zijn een aantal veranderingen doorgevoerd door het parlement, terwijl andere veranderingen zijn aangenomen in referendums.
Artikel 89 stelt dat men de goedkeuring van de beide kamers van het parlement nodig heeft voor elk voorstel van verandering van de Grondwet. Als minder dan 60% van alle leden niet meegaan met het voorstel, gaat het voorstel naar een referendum.

Charles de Gaulle had een ruime meerderheid van aanhangers in het parlement, mede dankzij een districtenstelsel dat De Gaulle zelf had ontworpen. Hij was een autoritaire president, die belangrijke beslissingen liet ondersteunen via een omweg met een referendum op grond van artikel 11.
Artikel 11 van de Constitutie zegt namelijk dat de regering een voorstel tot verandering mag doen, waarna de president beslist of het voorstel naar een referendum gaat. In zijn regeringsperiode kwam het erop neer dat hij vertelde welk voorstel de regering moest indienen.
Dat deed De Gaulle dus ook in 1961 en in 1962 waarbij hij artikel 11 van de Constitutie gebruikte als wettelijke basis bij de referendums vóór de onafhankelijkheid van Algerije.
Op 3 juli 1962 verklaarde hij dat Algerije onafhankelijk mocht worden en op 25 september 1962 werd officieel de republiek uitgeroepen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de latere grondwetten maken een referendum mogelijk, correct. maar was dat ook het geval met de grondwet waar De Gaulle het mee moest doen toen hij president werd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Gaulle wordt de eerste president van de Vijfde Republiek (1958) en stelt zelf een grondwet op waarin hij de macht van de president vergroot. De grondwet van 1958 bevatte het art 11, dat zegt dat de regering een voorstel doet en de president beslist of het naar een referendum gaat.
Zo is het dus gegaan in 1961 en in 1962.