als een strafrechter een schadevergoeding heeft toegekend aan benadeelde partij, kun je de hoogte ervan dan nog aanvechten?

Toegevoegd na 44 minuten:
en hoe zit het met de veroordeelde? als die de schadevergoeding disproportioneel vindt (want gebaseerd op ruwe schattingen), kan die dan ook nog iets ondernemen tegen de hoogte?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tilborghs, je kunt niet de hoogte aanvechten in Hoger Beroep. De hoogte van de gevraagde schadevergoeding is al vastgesteld door de eiser.
Je kunt alleen de afwijzing (of het gedeelte dat is afgewezen) aanvechten via een civiele procedure.
Het gaat er nog om welke vorm van schadevergoeding je bedoelt. Er is verschil tussen letselschade en smartengeld. Rechters hanteren de zogenaamde Smartengeldgids om de hoogte van het smartengeld vast te stellen.
Een eis tot schadevergoeding vindt nooit plaats op ruwe schattingen.

Het beste antwoord

Ja dat kan. In het normale strafproces worden schadevergoedingen via voeging behandeld. Je kunt dan je kosten indienen bij de strafrechter.

Wanneer u het niet eens bent met de gehele of gedeeltelijke
afwijzing van uw vordering, en er komt geen hoger beroep, dan kunt
u in een aantal gevallen zelf in beroep gaan bij de civiele rechter.
Het door u gevorderde bedrag moet dan wel hoger zijn dan € 1.750,-.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slachtofferbeleid/documenten/brochures/2014/09/08/schade-claimen-in-het-strafproces
erotisi