Wat te doen als je WIA-uitkering eindigt?

Wia-uitkering eindigt binnenkort en heb geen recht op een loonaanvullingsuitkering of vervolguitkering. Kom ik dan terecht in de ziektewet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als je WIA-uitkering eindigt en je bent werkloos zonder recht op WW, dan kun je een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen bij jouw gemeente.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt eraan of je dan nog onder de bijstandsnorm zit; is dat zo, dan kan je een aanvulling aanvragen.
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=35 Let op, er geldt wel een vermogenstoets voor de bijstand.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand
Nee. De Ziektewet kan alleen een voortraject zijn op de WIA.

Als je deels nog werkt en met dat inkomen uit werk onder de bijstandsnorm zit, dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente die je inkomen tot dat niveau aanvult. (Globaal: bijstand is 70 procent van het wettelijk minimumloon).

Er zijn ook regels voor de bijstand, bijv. je vermogen mag niet te hoog zijn. (Niet alleen banktegoed maar ook een eigen huis is vermogen. Dan gelden speciale regels).
Computoon