Vraag over garantie bij gestegen dollarkoers

Ik heb eind 2008 een geheugenset gekocht van 4 GB DDR2. Daar heb ik 59 euro voor betaald.
Nu is een reep geheugen defect binnen de 2 jarige fabrieksgarantieperiode.

Ik moet beide geheugenmodules terugsturen om aanspraak te kunnen maken op mijn garantie. Echter, ik krijg geen vervangend product terug, de computerzaak geeft aan dat ik 59 euro terug kan krijgen. Hier ben ik niet blij mee, want 4GB DDR 2 geheugen kost nu ruim 100 euro.

Kan dit zomaar? Wat zijn mijn rechten? Ik heb toch recht op een vergelijkbaar (dus 4GB DDR 2) product? Dat kan ik niet kopen voor 59 euro.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Bij mijn weten mag een leverancier kiezen of geld of vervangend product.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan moeilijk verwachten meer geld te krijgen dan je betaald hebt. Ik denk dat je misschien beter kan aandringen op een vervanging dan op geldteruggaaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U heeft recht op reparatie of vervanging. Echter, het is niet zo dat u altijd mag kiezen. In sommige gevallen is het defect zo makkelijk te verhelpen dat reparatie veel minder kosten met zich meebrengt dan het leveren van
een vervangend product. Verder kan het voorkomen dat een verkoper niet voldoet aan zijn verplichting. In dat geval mag de consument reparatie ook laten doen bij een derde en de kosten hiervan verhalen bij verkoper.

In geen geval mag een product te lang weg zijn voor reparatie. Wanneer het wel te lang duurt, moet de winkel een vergelijkbaar artikel uitlenen. Denk hierbij aan reparatieperiode van meer dan een week.

De verkoper heeft de mogelijkheid zich te ontrekken aan de wettelijke garantie als hij kan bewijzen dat de koper het artikel niet juist heeft gebruikt. In alle andere gevallen is de verkoper dus verplicht tot reparatie of vervanging.
AlphaLimaSierra