Is het wettelijk toegestaan wegenbelasting en autoverzekering op verschillende namen te zetten?

De provinciale opcenten van de wegenbelasting is op dit moment in Noord-Holland het laagst. Als je een vertrouwde persoon kent in die provincie en de auto op zijn naam laat zetten om minder wegenbelasting te betalen, terwijl je de autoverzekering op je eigen naam wilt houden, mag dat wettelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"belastingfraude"

Antwoorden (3)

Goed idee! Wij hebben het al jaren op verschillende namen, wel zelfde adres, maar ik denk niet dat men dat controleert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de motorrijtuigenbelasting maakt het niet uit op welke naam de auto staat. Deze constructie mag dus.

De tennaamgestelde, verzekeringsnemer en eigenaar kunnen alle drie iemand anders zijn. Alleen zal de verzekeraar de regelmatige bestuurder willen weten in verband met het risico dat zij neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen wet die dat verbiedt. Echter je kan aardig in de problemen komen met de verzekeringsmaatschappij in geval van een ongeval of schade.
Bij het aanvragen van een autoverzekering stelt elke maatschappij de vraag wie de regelmatige bestuurder gaat worden. Als de verzekeraar kan aantonen dat bij de aanvraag van de autoverzekering niet naar waarheid is opgegeven, zullen uiteindelijk de kosten niet betaald worden en/of verhaald worden.

Dus voor die paar tientjes, niet doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En daarnaast, als de belastingdienst erachter komt dat je dit hebt gedaan puur tbv belastingfraude, kan je een beste naheffing tegemoet zien. Niet dat ik verwacht dat ze belastinginspecteurs achter het verschil van een paar tientjes gaan sturen, maar ook hier zou bv bij een aanrijding het eea aan het licht kunnen komen, of die "vertrouwde persoon" krijgt om een heel andere reden de belasting op zijn dak, dan pluizen ze wel alles na.

Dus wederom, niet doen.